پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   دفع آفات انباری با گیاهان دارویی
20 شهریور 1395 , ساعت 8:49

دفع آفات انباری با گیاهان دارویی

پژوهشگران کشور با استفاده از مواد گیاهی و معدنی، آفت‌کش‌ها و دور کننده‌های حشرات را تولید و قرص گیاهی برای دفع آفات انباری عرضه کردند

پژوهشگران کشور با استفاده از مواد گیاهی و معدنی، آفت‌کش‌ها و دور کننده‌های حشرات را تولید و قرص گیاهی برای دفع آفات انباری عرضه کردند.

بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه در کشورهای در حال توسعه حدود ۳ میلیون نفر بر اثر آفت کش‌های شیمیایی مسموم می‌شوند که از این تعداد بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۷۳۵ هزار نفر دچار بیماری‌های مزمن و ۳۷ هزار نفر به بیماری‌هایی چون سرطان ، مبتلا می‌شوند.

در ایران باقیمانده چندین برابر حد مجاز سموم کلره و فسفره آلی بر روی محصولات کشاورزی و به ویژه در سبزی و صیفی گلخانه‌ای سلامت جامعه را تهدید می‌کند. بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی آفت کش‌های حاوی ترکیبات با منشا طبیعی چون مواد معدنی، مشتقات گیاهی، روغن‌های خوراکی و ترکیبات کم زیان مانند صابون تولید کرده است.

سینا احمدیه راد مجری طرح در این زمینه اظهار کرد: در تحقیقات انجام شده در گلخانه‌ها و مزارع، کارآیی این آفت کش‌های زیستی در مبارزه با آفاتی مانند حشرات و کنه‌ها، حلزون و راب (نوعی قورباغه درختی)، جوندگان و بیماری‌های گیاهی بر روی محصولات کشاورزی مختلف چون سبزی، صیفی، میوه و گیاهان زینتی به اثبات رسیده است.

وی تمرکز تحقیقاتی خود را فرآوری و تولید آفت‌کش‌های گیاهی غیر شیمیایی و سازگار با محیط زیست دانست و اظهار کرد: آفت‌کش‌های غیر شیمیایی، مواد دورکننده آفت‌ها و جلوگیری از سوختگی محصولات، ابزار و تجهیزات دورکننده آفات و افزودنی‌های گیاهی در ابعاد صنعتی و خانگی از دستاوردهای تحقیقاتی ما است که تاکنون این محصولات دانش بنیان به تولید انبوه رسیده‌اند.

وی حشره کش و کنه کش ارگانیک پالیزین را یکی از محصولات تولید شده عنوان کرد و افزود: این محصول در مبارزه با آفات  و همچنین شستشوی گیاهان و درختان به کار می‌رود و از آن برای دفع شته جالیز و پسیل پسته استفاده می‌شود.

احمدی با تاکید بر این که این محصول موجب دفع طیف وسیعی از حشرات از جمله گونه‌های مختلف شته، مگس سفید، زنجرک و شپشک‌ها  و کنه‌های زیان‌آور مانند کنه دونقطه‌ای، کنه قرمز مرکبات می‌شود، ادامه داد: با استفاده از روغن ، موم و رزین چسب حشره گیر را عرضه کردیم که موجب جذب حشرات به رنگ با طیف نوری این نوار می‌شود و با به دام افتادن حشره، در اثر تماس با سطح آغشته به چسب موجب دفع حشرات از گیاهان خواهد شد.

احمدیه محصول تولید شده را یکی از مؤثرترین روش برای دفع آفات و جلوگیری از سوختگی گیاهان ذکر کرد و افزود: سپیدان یا کائولین فرآوری شده، ماده‌ای حاوی سیلیکات‌های آلومینیوم است که با مصارف گوناگون از جمله در رنگسازی، کاغذ سازی، داروسازی ، لاستیک سازی و سرامیک سازی، استخراج و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی جدیدترین مورد مصرف این ماده معدنی در کشورهای توسعه یافته را کنترل حشرات خسارت‌زای کشاورزی عنوان و اظهار کرد: این آفت کش با توجه به نتایج مثبت بدست آمده ، مورد استقبال گسترده کشاورزان علاقه‌مند به تولید محصولات سالم و ارگانیک قرار گرفته است.

این محقق، دور کننده گیاهی آفات انباری حاوی ادویه و گیاهان دارویی را از دیگر نتایج تحقیقات این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر از قرص‌های حاوی فسفید آلومینیوم یا فسفید منیزیم معروف به « قرص برنج» برای دفع آفات برنج استفاه می‌شود که این محصول با متصاعد کردن گاز بسیار سمی فسفین، آفات انباری را از بین می‌برند و این در حالی است که مطالعات ما نشان داد که با قرار دادن انواع گیاهان معطر و ادویه در کیسه برنج و حبوبات، آفات را  بدون نیاز به سموم خطرناک شیمیایی از مواد غذایی انباری دور کرد.

به گفته وی دور کننده گیاهی تولید شده حاوی چندین ادویه و گیاهان دارویی است و قرار دادن تعداد مناسبی از آن در کیسه یا ظروف ذخیره سازی مواد غذایی موجب دور شدن حشرات و جلوگیری از خسارت آنها می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/2O3PjM

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
سامانه پرتودهی خود حفاظ گاما توسط متخصصان صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است. از این سامانه برای آفت کشی، افزایش مدت نگهداری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ...
بعد از ظهر چهارشنبه هفدهم خرداد 1402 با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور از دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ...
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
No Thoughts on دفع آفات انباری با گیاهان دارویی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>