پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, تهران  »   آغاز به کار بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی تهران
20 شهریور 1395 , ساعت 16:01

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد

آغاز به کار بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی تهران

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گل و گیاهان زینتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران آغاز به کار کرد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گل و گیاهان زینتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران آغاز به کار کرد.

غلامرضا تقوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص جمع‌بندی فعالیت‌های حوزه گلخانه‌ای گفت: در ۶ ماه نخست امسال برای توسعه گلخانه زحمات زیادی کشیده شده و این در حالی بود که بخش عمده این ۶ ماه متقاضیان و کشاورزان درگیر کشت و برداشت بودند.

وی ادامه داد: ۲ هزار هکتار برنامه شناسایی داشته‌ایم که از این تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار شناسایی تا به حال انجام شده است.

تقوی با بیان اینکه ۵/۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی در زمینه شناسایی داشته‌ایم، گفت: ۵۹۰ هکتار موافقت اصولی که از این تعداد ۲۶۳ مورد پروانه تأسیس گرفته است، بخشی از این پروانه‌ها به پروژه‌های خود اجرایی و بخشی مربوط به استفاده از تسهیلات بانکی است.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۵ طی ۳۵ فقره جذب تسهیلات به مبلغ ۴۳ میلیارد در ۲۴ هکتار داشته‌ایم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران توجه به تنوع محصول را از دیگر اقدامات بخش باغبانی دانست و گفت: کشت آزمایشی چندین محصول جدید در گلخانه‌ها از برنامه‌های ۶ ماه نخست امسال بود که  به صورت پایلوت در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اجرا شد.

وی ادامه داد: برای رفع موانع و مشکلات پرونده‌های متقاضیان، ستاد کشت‌های گلخانه‌ای به طور گردشی جلسه ستاد را در شهرستان‌ها برگزار خواهد کرد.

تقوی اظهار داشت: در حوزه تحقیق و پژوهش باید رابطه بین بهره‌بردار و محقق پویا شود و وظیفه داریم که این رابطه را تقویت کنیم، در بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گل‌های زینتی نیز باید طرح‌های تحقیقی درخواستی بهره‌بردار اجرا شود و تولیدکنندگان برای دریافت پاسخ به نیازهای تحقیقاتی خود فقط به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مراجعه کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران توضیح داد: با توجه به اینکه استان تهران بیش از ۵۰ درصد گل و گیاه کشور را تولید می‌کند این ضرورت به وجود آمد که بخشی درون‌ مرکز تحقیقات به وجود آید تا به نیازهای تحقیقاتی متقاضیان گلخانه پاسخ متناسب با پیشرفت‌های روز دهد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین از سال ۹۴ در پی تصویب مصوبه‌ای در کمیته فنی گل و گیاه کشور، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران پیگیر استقرار بخش تحقیقات گلخانه‌ای گل‌های زینتی شد و در ابتدای سال ۹۵ از پژوهشکده گل و گیاه کشور بازدید و سپس تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که با حضور جمعی از تولیدکنندگان بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گل و گیاه زینتی راه‌اندازی شود که می‌تواند پاسخگوی مشکلات مربوط به تولید، بازار و صادرات باشد و نهایتاً منجر به افزایش کمی و کیفی تولید شود.

تقوی از وجود بیش از ۸۵۰ هکتار گلخانه گل و گیاه زینتی خبر داد و گفت: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون شاخه گل بریده سالانه در استان تهران تولید می‌شود که شهرستان‌های پاکدشت، دماوند، شمیرانات و شهریار بیشترین میزان تولید را در بین شهرستان‌های استان تهران دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری در جهت تدوین ضوابط طرح گلخانه‌های کوچک مقیاس از دیگر برنامه‌های بخش باغبانی است که با این طرح ساخت گلخانه مستحکم و با قیمت کمتر موردنیاز است و در جهت تحقق، بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری مصرف آب بسیار نقش‌آفرین خواهد بود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص برنامه‌های آتی این بخش گفت: توسعه کشت نشاء، پیوند و ترویج آن در بین گلخانه داران و تولیدکنندگان صیفی‌جات فضای باز، حمایت از تولیدکنندگان بذور ۱ F هیبرید، جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در احداث گلخانه، توسعه صادرات محصولات گلخانه‌ای از برنامه‌های آتی است که در این خصوص برنامه‌های آموزشی تدوین کرده از جمله یک دوره کارگاه آموزشی نشا پیوندی که با حضور بیش از ۴۰ نفر در پیشوا برگزار شد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/rNvGv9

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

No Thoughts on آغاز به کار بخش تحقیقات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی تهران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>