راز مقبولیت زیتون طارم چیست؟

زیتون

چاپ

رئیس جهادکشاورزی شهرستان طارم تاکید کرد: با توجه به استفاده نشدن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و دامی و کمپوست، محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرف‌داران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد.

علیرضا عماری گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان طارم زیتون است که با سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۵۲۶ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۹۵۶ هکتار از باغات زیتون شهرستان طارم بارده و ۶۵۷۰ هکتار باغات غیر بارده و جوان است، افزود: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌جاری سال نیاور زیتون بوده، پیش‌بینی شد بیش از ۳۵ هزار تن محصول زیتون برداشت شود که خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گل‌دهی عملکرد را به حدود ۲۰ هزار تن کاهش داد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی برداشت می‌شود، پیش‌بینی شده است که حدود ۱۴ هزار تن محصول کنسروی برداشت شود.

عماری تصریح کرد: تعداد بهره‌برداران زیتون در این شهرستان ۸۷۰۰ نفر است که در مجموع ۱۵۰ هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که درآمد ناخالص حاصل از برداشت کنسروی زیتون به ۶۳۰ میلیارد ریال برسد.

وی عنوان کرد: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون هستند که رقم زرد زیتون با ۹۵ رصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارد.

این مسئول تاکید کرد: از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می‌توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا  و خصوصیات خوب در حال گسترش هستند.

وی یادآور شد: با توجه به استفاده نشدن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و کودهای دامی، کمپوست و … محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد.

وی اعلام کرد: زیتون تولیدی شهرستان طارم به صورت کنسرو شده به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان صادر می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/1YuBHE