پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   نخستین آناناس گلخانه‌ای در ایران کشت شد
21 شهریور 1395 , ساعت 10:59

مسئول گروه تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ارومیه:

نخستین آناناس گلخانه‌ای در ایران کشت شد

مسئول گروه تحقیقاتی کشت فناورانه آناناس در جهاد دانشگاهی ارومیه گفت: با تلاش محققان جهاد دانشگاهی ارومیه کشت نخستین آناناس گلخانه‌ای در ایران انجام شد

مسئول گروه تحقیقاتی کشت فناورانه آناناس در جهاد دانشگاهی ارومیه گفت: با تلاش محققان جهاد دانشگاهی ارومیه کشت نخستین آناناس گلخانه‌ای در ایران انجام شد.

سهیل خانچی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور کشت آناناس بصورت فناورانه در ارومیه انجام گرفته است اظهار داشت: ۸۰۰ عدد آناناس به صورت کشت بافت هم اکنون در محل مرکز رشد فناوری کشاورزی جهاد دانشگاهی ارومیه مراحل نهایی تولید را پشت سر می‌گذارد.

خانچی با بیان اینکه آناناس گیاهی علفی، تک لپه ودائمی بوده و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و بین گیاهان گرمسیری پس از موز و انبه مهمترین میوه به شمار می‌رود افزود:  چون تنوع محصولات گلخانه در کشور محدود به سه تا چهار نوع محصول بود لذا به سمت تولید میوه‌های به صرفه‌تر از جمله آناناس رفتیم.

وی طول زمان کاشت تا برداشت نخستین محصول آناناس را بسته به شرایط مختلف بین ۱۵ تا ۲۲ ماه طول عنوان کرد و گفت: آناناس مخصوص مناطق گرمسیری بوده و به آب وهوای سرد حساس است بنابراین برای جلوگیری از سرمازدگی این محصول در آذربایجان غربی از ضد یخ‌های گیاهی بهره خواهیم گرفت.

خانچی افزود: با توجه به نرخ بالای سوخت برای تأمین دمای مورد نیاز گلخانه استفاده از ضد یخ‌های گیاهی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد مقرون به صرفه است.

این محقق جهاد دانشگاهی ارومیه به صرفه بودن محصول آناناس، صادرات نشاء و فروش آناناس به صورت گلدانی را از جمله مزیت‌های این محصول عنوان کرد و گفت: این میوه در صورتی که بتواند به مرحله نهایی تولید برسد می‌تواند درآمد زایی خوبی برای کشور داشته باشد.

خانچی افزود: با توجه به قاچاق فراوان این محصول به کشور می‌توان با به تولید انبوه رساندن آن از خروج ارز جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد:  از آنجا که محصول آناناس جزو میوه‌های گرانقیمت محسوب می‌شود کشت و پرورش آن در گلخانه از ارزش اقتصادی خوبی برخوردار است و توجه به نکته نیز اهمیت دارد که کشت آناناس همراه با موز نیز به صورت مخلوط امکان پذیر است.

این دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهان زراعی، هدف از کشت بافت را عاری بودن این کشت از بیماری و تنوع گونه‌ها دانست و افزود:  سازگاری این میوه با شرایط محیطی بالاست و در حال حاضر این طرح از ۸۰ درصد پیشرفت برخوردار است و امید می‌رود در کمتر از یکسال به تولید برسد.

وی گفت: شیوه‌های مختلف کشت را برای تولید آناناس امتحان کردیم و آخر سر به این نتیجه رسیدیم که کشت بافت بهترین و مطمئن‌ترین گزینه است.

خانچی با تقدیر از حمایت‌های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مسئول مرکز رشد فناوری کشاورزی جهاد دانشگاهی در ارومیه افزود: با توجه به حمایت‌ها و وعده‌های مسئولین استانی امید داریم در صورت به نتیجه رسیدن این طرح در راستای تولید انبوه محصول حمایتهای لازم صورت گیرد.

وی دیگر اعضای تیم تحقیقاتی کشت فناورانه آناناس را هوشنگ قلی پور، سید حامد هاشمی، سید هاتف هاشمی و بهناز توکلی آذر نام برد و خاطرنشان کرد: این تیم در مورد مبارزه با آفتها نیز موفقیتهای خوبی به دست آورده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/M0s9sS

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

No Thoughts on نخستین آناناس گلخانه‌ای در ایران کشت شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>