ایران از نظر بانک ژن گیاهی ملی در دنیا جزو ده کشور برتر است

چاپ

استاد بخش ژنتیک گیاهی ایران بیان کرد: ایران به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی، جایگاه رفیعی در حوزه منابع ژنتیکی به ویژه منابع ژنتیکی کشاورزی دارد. از نظر ذخایر ژنتیکی کشاورزی جایگاه ایران جزو کشورهای برتر است. ایران همچنین از نظر بانک ژن گیاهی ملی در دنیا، جزو ده کشور برتر است.

دکتر جواد مظفری در برنامه گفت وگوی علمی رادیو گفت وگو در خصوص ذخایر ژنتیکی با اشاره به اینکه تنوع زیستی مفهوم خیلی عام‌تری از ذخایر ژنتیکی است، عنوان کرد: تنوع زیستی شامل تنوع در سیستم‌های زراعی، زیست محیطی و مسائل مختلف می‌شود. کشورهای قابل توجهی وجود دارند که تنوع زیستی وسیع‌تری از ایران دارند زیرا در شرایط جغرافیایی مناسب‌تری واقع شده‌اند.

وی آب را پایه اصلی تنوع زیستی عنوان کرد و افزود: در کشورهایی که آب بیشتری وجود دارد تنوع زیستی نیز فراوا‌ن‌تر است مانند کشورهایی چون هند و کشورهای استوایی.

وی در خصوص ذخایر ژنتیکی بیان کرد: در این بخش ایران به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی، جایگاه رفیعی در حوزه منابع ژنتیکی به ویژه منابع ژنتیکی کشاورزی دارد. از نظر ذخایر ژنتیکی کشاورزی جایگاه ایران جزو کشورهای برتر است. ایران همچنین از نظر بانک ژن گیاهی ملی در دنیا، جزو ده کشور برتر است.

استاد بخش ژنتیک گیاهی ایران به بانک‌های بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر بانک‌های ژن ملی، بانک‌های بین المللی نیز وجود دارند. این بانک‌ها که در مراکز تحقیقات بین المللی واقع شده‌اند، بانک‌های ژن بزرگتری هستند که دلیل این موضوع آن است که تمام منابع دنیا در آنجا جمع شده‌اند.

وی اشاره کرد: ایران یک بانک ژن ملی گیاهی دارد که بیش از ۷۶ هزار نمونه ژنتیکی در آن قرار دارد و یک نمونه بانک ژن گیاهان جنگلی و مرتعی دارد که حدود ۴۵ هزار نمونه ژنتیکی در آنجا جمع شده‌اند.

مظفری با بیان اینکه از نظر تنوع زیستی کشورمان جزو کشورهای بسیار غنی حساب می‌شود، اضافه کرد: به واسطه تنوع اقلیمی کشورمان و همچنین به واسطه سابقه فعالیت و تمدن کشاورزی در ایران که از منطقه بین النهرین سرچشمه گرفته است، غنای ذخایر ژنتیک کشاورزی بسیار زیاد است به طوری که گفته می‌شود منابع ژنتیک ایران به تنهایی قوی‌تر از کل اروپا است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/b89naL