پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, تهران  »   رفتارهای زیست محیطی سفیدبالک ها با اجرای طرح های پژوهشی بازشناسی شده است
23 شهریور 1395 , ساعت 16:36

به منظور مقابله با تکثیر و افزایش جمعیت

رفتارهای زیست محیطی سفیدبالک ها با اجرای طرح های پژوهشی بازشناسی شده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: رفتارهای زیست محیطی سفید بالک ها (مگس سفید) به منظور مقابله با تکثیر و افزایش جمعیت این حشره در سطح شهر تهران با اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی مورد بازشناسی و پژوهش قرار گرفته است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: رفتارهای زیست محیطی سفید بالک ها(مگس سفید) به منظور مقابله با تکثیر و افزایش جمعیت این حشره در سطح شهر تهران با اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی مورد بازشناسی و پژوهش قرار گرفته است.

محمدحسین بازگیر افزود: سفیدبالک ها به عنوان آفات مزارع و باغات کشاورزی چند سالی است به دلایلی نامعلومی مهمان ناخوانده شهر تهران شده اند.
وی به چند فرض احتمالی شیوع این آفت در سطح پایتخت اشاره و اظهار کرد: کم شدن تعداد مزارع و باغات کشاورزی (به عنوان زیستگاه طبیعی سفیدبالک ها)، کاهش دشمنان طبیعی این آفت و تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن هوا در زمستان می توانند به عنوان عوامل اثرگذار در افزایش جمعیت سفیدبالک ها در سطح شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد.
بازگیر با بیان اینکه از پاییز سال گذشته اجرای پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی مشترک وزارت جهادکشاورزی و شهرداری تهران برای بازشناسایی رفتارهای زیست محیطی سفید بالک ها آغاز شده گفت: در این طرح تحقیقاتی قرار است علاوه بر ارائه اطلاعاتی در خصوص وضعیت و چرخه زندگی، گونه و دشمنان طبیعی سفیدبالک، یک دستورالعمل نهایی نیز برای مقابله با طغیان جمعیتی این حشره تدوین و ارائه شود.
معاون مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به مدت زمان یکساله اجرای این طرح تحقیقاتی افزود: انتظار می رود ظرف یک ماه آینده نتایج نهایی این طرح پژوهشی برای انجام اقدامات عملی و علمی در زمینه مقابله با این آفت در سطح شهر تهران ارائه شود.
بازگیر گفت: درهمین ارتباط کمیته کارشناسی با حضور دستگاههای مسئول به منظور انجام پروژه تحقیقاتی در خصوص مبارزه با آفت سفیدبالک ها در فرمانداری تهران تشکیل و فعال شده است.
وی اظهار کرد: فرمانداری تهران، مدیریت ستاد بحران استان، اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و اداره کل جهادکشاورزی استان، سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری، ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، معاونت خدمات شهری و شهرداران مناطق (از مجموعه شهرداری تهران) و همچنین موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از جمله اعضای این کمیته کارشناسی هستند.
بازگیر تصریح کرد: این امکان وجود داشت که در صورت ماندگاری سفیدبالک ها در زیستگاه طبیعی خود با استفاده از مواد شیمیایی جمعیت این حشره را کاهش دهیم اما استفاده از سموم شیمیایی با توجه به تراکم جمعیت شهری، احتمال بروز خطراتی از جمله مسمومیت شهروندان را در پی دارد.
بازگیر با بیان اینکه در طول این مدت تنها راه مقابله با سفیدبالک ها روش های فیزیکی بوده است، گفت: به همین منظور برگ ها و تنه درختان موجود در معابر شهری تهران با کمک آب و برخی مواد شوینده بدون ضرر، شست وشو شده است.
وی گفت: درهمین ارتباط و با توجه به اینکه حشرات به رنگ زرد حساس هستند، روی تنه درختان برچسب های زرد رنگی نصب شده است.
بازگیر افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، حشره سفیدبالک عامل و ناقل هیچ نوع بیماری نیست ولی همچون برخی اجسام خارجی مثل گرده گل ها و یا گرد و غبار می تواند با ورود به مجاری تنفسی، برای افراد ایجاد حساسیت کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران اظهار کرد: علاوه براین حضور گسترده این حشره در سطح شهر تهران از منظر بصری و همچنین ایجاد مزاحمت برای شهروندان اثر سویی بر روح و روان افراد دارد.
«مگس سفید یا سفیدبالک، حشره کوچکی است که سطح بدن و بال آن به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده است».
به گزارش ایرنا جمعیت سفیدبالک ها در تهران طی تابستان ۹۳ و ۹۴ به یکباره افزایش یافت و موجب اذیت شهروندان شد و حتی شایعاتی مبنی بر خطرناک و یا بیماری زا بودن آنها شکل گرفت.
مقابله جدی برای کاهش جمعیت این آفت که از قدرت تولید مثل بسیار بالایی برخوردار است، سال گذشته در قالب یک پروژه تحقیقاتی میان شهرداری تهران و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
طغیان مگس های سفید یا سفیدبالک ها در پایتخت از دو سال پیش آغاز شد و در روزهای گرم هوا جمعیت آنها افزایش می یافت.
در برخی مناطق پایتخت و خیابان هایی که درختان توت وجود دارد سفیدبالک های بیشتری دیده می شوند که به تناسب حضور پر تعدادشان مزاحمت ها و مشکلات زیادی برای ساکنان و رهگذران ایجاد می شود.
برخی کارشناسان معتقدند این حشرات از مزارع اطراف تهران به دلیل تغییرات آب و هوایی و بر اثر تغییر در اکولوژی به شهر وارد شده اند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ndq5PQ

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی "مـدیریت تلفیقی آفات سبزی و جالیز در گلخانه" توســـط دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با همکاری محققین موسـسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. در سالهای اخیر، ...
طرح مبارزه بیولوژیک کنترل آفات در گلخانه‌های استان آغاز شده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان در بازدید از گلخانه‌های بیولوژیک این شهرستان فلاورجان با اشاره به اینکه ...
از سال ۹۳ تهران مهمان ناخوانده‌ای داشت که هر روز شهروندان را به مرز کلافگی می‌رساند. جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرده بود و از مهمترین دلایل آن میتوان ...
تهران این روزهای میزبان مهمانان زیبا و کوچکی است که سال‌ها از آنها خبری نبود. از اواخر هفته گذشته سطح شهر تهران پر از پروانه شد، پروانه‌هایی که به خاطر تغییر دوره‌های بارشی ...
No Thoughts on رفتارهای زیست محیطی سفیدبالک ها با اجرای طرح های پژوهشی بازشناسی شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>