مرگ خاموش نخل های خرمشهر/اینجا نخل ها غزل خداحافظی می خوانند

چاپ

کشاورزان خرمشهری بالا رفتن میزان شوری آب در رودخانه های کارون و اروندرود را عامل موثر نابودی نخیلات خود دانسته و از موسسه جهاد نصر می خواهند که به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل کند.

بالا رفتن شوری آب رودخانه کارون و اروندرود، تعداد زیادی از نخل ها و محصولات کشاورزی کشاورزان خرمشهری را از بین برده است به طوری که برداشت محصول خرما در سال جاری به حداقل رسیده و در برخی موارد، کیفیت آن نامرغوب بوده است.

 

وجود معارض زمین، اجرای کار را با مشکل مواجه کرد
یاسر حسانی دریس از کشاورزان نمونه منطقه جرف علیا در جزیره مینو با بیان اینکه امسال هیچ برداشتی از نخیلات نداشته ام، گفت:به دلیل بالا بودن شوری آب رودخانه و برخی مشکلات موسسه جهادنصر، نتوانستم محصول خرما و دیگر محصولات میانه کاری همچون سبزی و یونجه را در زمین کشاورزی تولید کنم.
وی اظهار داشت:موسسه جهاد نصر طبق تعهدات خود یکساله قرار بود، در زمین کشاورزان عملیات زهکشی انجام دهد، ولی از اردببهشت سال گذشته تاکنون نتوانسته زمین ها را تحویل دهد.
حسانی گفت:موسسه جهاد نصر به بهانه های مختلف کار را تعطیل کرده و به تاخیر می اندازد، این درحالی است که از ما تعهد گرفته که هیچ کشت و کاری در زمین انجام نشود تا بتواند طرح مورد نظر خود را اجرا کند و در صورت محقق نشدن تعهداتش، به کشاورزان خسارت پرداخت کند.
وی با بیان اینکه جهاد نصر به بهانه داشتن معارض کار را تعطیل کرده است، افزود:موسسه جهاد نصر باید با هماهنگی مسئول امور اجتماعی جهاد کشاورزی، مشکل معارض زمین ها را حل کند چون برخی از معارضان خواسته های بحق دارند و باید به مشکل آنها رسیدگی شود.
وی ادامه داد: برخی از معارضان در حریم انهار کشاورزی خانه ساخته اند و به دلیل عبور ماشین آلات سنگین موسسه جهاد نصر خانه شان ترک خورده و باید به آن خسارت پرداخت شود، ولی جهاد نصر حاضر به راضی کردن معارض نیست.
حسانی با تشریح ظرفیت های بخش کشاورزی این منطقه، گفت:در زمین کشاورزی بیش از سه هزار اصله انگور و ۳۰۰ اصله زردآلو و ۵۰ اصله لیمو کاشته بودم و محصول خوبی نیز از آن برداشت می کردم ولی بخش زیادی از این محصولات به دلیل بالا بودن شوری آب در سال های اخیر از بین رفت.
وی گفت: در حال حاضر چهار هکتار از زمین خود بیش از ۸۰۰ اصله نخیلات جوان و بیش از ۵۰ اصله پاجوش کاشته ام که از این تعداد ۲۰۰ اصله به دلیل شوری آب از بین رفته و محصولی ندارد.
حسانی، کشت سبزیجات و یونجه را از دیگر محصولات منطقه جرف علیا خواند و گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز کشت سبزی و یونجه به میزان دو هکتار مناسب بوده ولی منتظر عملیات اجرایی جهاد نصر هستیم که تاکنون کار آن عملی نشده است.
وی وجود گراز در منطقه را از دیگر مشکلات کشاورزان دانست و گفت:گرازها در ساعاتی از روز در بین خاکریز ها و رودخانه مخفی می شوند و هنگام شب به محصولات کشاورزی حمله می کنند.
وی پرداخت نشدن خسارت های کشاورزان از سوی بیمه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت:جمع زیادی از کشاورزان تاکنون خسارت محصول نخیلات خود را دریافت نکرده اند.

 

شوری آب، بخش زیادی از محصولات را از بین برد
حمید دریس دابی از اهالی منطقه جرف علیا نیز در این باره گفت:در زمین کشاورزی خود علاوه بر نخیلات، انواع انگور، انار، زردآلو، انجیر، سبزی، کاهو، یونجه کاشته ام، ولی برای آبیاری زمین به آب نیاز دارم که به دلیل بالا بودن شوری آب، بخش زیادی از این محصول از بین رفت.
وی گفت: طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری در منطقه جرف عملی نشده و از دولت انتظار داریم که برای حمایت از کشاورزان و برای اشتغالزایی و رفع بیکاری منطقه اقدام عملی کند.
دریس دابی گفت: بهانه های مختلف موسسه جهاد نصر در کارشکنی و به تاخیر انداختن کار اجرایی به نفع کشاورزان نیست و این امر ضرر و زیان زیادی را به دولت و کشاورزان متحمل می کند.
سیدلطیف احمدنژاد از کشاورزان منطقه شنه خرمشهر نیز که ۲۰۰ اصله نخل خرما در این منطقه دارد گفت:به دلیل آلودگی آب و پساب های ناشی از کشت و صنعت نیشکر، محصول خرما نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.
وی در ادامه گفت: از سال گذشته تاکنون هر چه بذر سبزیحات در بین نخیلات می کارم به دلیل شوری آب از بین می رود.

 

جهاد نصر باید۱۹۰۰ هکتار زمین جزیره مینو و جرف را زهکشی، تسطیح اراضی و شبکه گذاری کند
رئیس جهاد کشاورزی خرمشهر در این باره گفت: موسسه جهاد نصر در جزیره مینو و منطقه جرف علیا عملیات زهکشی، ایجاد شبکه آبیاری و تسطیح اراضی را عهده دار است که پس از عملیات اجرایی بر زمین های کشاورزی به بهره برداران تحویل می دهد.
محمد مطرودی با بیان اینکه در قرارداد موسسه جهاد نصر ساخت و ساز در منطقه نیست، گفت: جهاد نصر باید ظرف دو سال یکهزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی جزیره مینو و جرف را عملیات زهکشی، تسطیح اراضی و شبکه گذاری کند.
وی در ادامه گفت:با توجه به داشتن معارض در مینوشهر و بخشی از زمین ها در بحث گردشگری منطقه آزاد اروند، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار اجرایی نخواهد شد.
مطرودی گفت: پیش بینی می شود ، موسسه جهاد نصر تا اواخر سال جاری ۲۰۰ هکتار از اراضی جزیره مینو و جرف را به بهره بردار تحویل دهد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح درجزیره مینو تا پایان سال ۹۶ انجام می شود، گفت: الگوی کشت تعریف شده در جریزه مینو بحث نخیلات و میانه کاری است.
مطرودی افزود:با توجه به گذشت مدت زیادی از شروع طرح، انتظار می رود که در فاصله این دو سال بهره برداران، متولیان سازمان منطقه آزاد اروند، هنگ مرزی و شهرداری با موسسه جهاد نصر تعامل کنند تا در فرصت باقی مانده بتوان کل طرح را اجرا کرد.
شهرستان خرمشهر بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/KzqwpP