جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   کشاورزان از برداشت زودهنگام انار اجتناب کنند
25 شهریور 1395 , ساعت 12:33

مدیر جهاد کشاورزی خاش:

کشاورزان از برداشت زودهنگام انار اجتناب کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان گفت: اجتناب از برداشت زودهنگام محصول ارگانیک انار مهمترین توصیه کارشناسان و مروجان کشاورزی به کشاورزان و باغداران این شهرستان است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان گفت: اجتناب از برداشت زودهنگام محصول ارگانیک انار مهمترین توصیه کارشناسان و مروجان کشاورزی به کشاورزان و باغداران این شهرستان است.

امان الله طوقی بهترین زمان برداشت انار در این شهرستان را اواخر مهر تا پایان آذر عنوان کرد و افزود: برداشت زودهنگام انار از پختگی و کیفیت این محصول جلوگیری کرده و در نتیجه اناری نامرغوب و بدون کیفیت به مصرف کنندگان عرضه می شود.
وی بیان کرد: اقدام خودسرانه نوجوانان، ترس از سارقان و نیز آفت کرم گلوگاه انار از جمله عوامل اصلی برداشت زودهنگام این محصول در شهرستان خاش به ویژه منطقه سنگان است.
طوقی ادامه داد: برخی از باغداران نیز به علت نبود انار در بازار و قیمت بالای آن اقدام به برداشت پیش از موعد می کنند که سبب کیفیت پایین محصول و مزه ترش آن می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خاش سطح باغات انار این شهرستان را افزون بر ۷۰۰ هکتار ذکرکرد و اظهار داشت: کمتر از یکصد هکتار از باغات انار در این منطقه غیر بارور است.
وی محصول انار دهستان سنگان شهرستان خاش را مرغوب ترین انار استان توصیف کرد و گفت: ۴۸۰ هکتار از باغات انار خاش در منطقه سنگان قرار دارد که علاوه بر اشتغال و در آمدزایی برای کشاورزان و روستاییان، زمینه اشتغال بانوان روستایی را در کارگاه رب انار فراهم کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی خاش افزود: دغدغه مهم باغداران این شهرستان مقابله با کرم گلوگاه انار است که تله گذاری و جمع آوری ضایعات تا حدودی در این رابطه اثر گذار بوده اما روش های مکانیکی و بیولوژیکی تنها راه مبارزه با این آفت به حساب می آید.
طوقی بیان کرد: سالانه به همت باغداران خاش بیش از ۶ هزار تن انواع انار می خوش، ساوه ای، کیانی، میر یحیی و شیرین بی هسته از باغ های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه می شود.
وی یادآور شد: محصولات انار خاش کاملا ارگانیک است زیرا از هیچ نوع سم و یا کود شیمیایی برای تولید آن استفاده نمی شود.
وی اظهار داشت: نقاط مختلف این شهرستان مستعد کشت و تولید محصول انار است به طوری که کشاورزان منطقه سالانه به سطح باغات خود اضافه می کنند و در سال گذشته نیز افزون بر ۵۰ هزار اصله نهال بصورت یارانه ای بین باغداران منطقه توزیع شد.
عمده محصول انار خاش در مناطق دشت آبخوان، کارواندر، بخش های نوک آباد، مرکزی و ایرندگان، کوه سفید و نلی، شوگه، دامنه تفتان از جمله دهستان سنگان شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که این گونه گیاهی در منطقه ای مانند سنگان حالت خزانی به خود می گیرد و به خواب زمستانی فرو می رود و در منطقه ای مانند مرنتاک و ایرندگان همیشه سبز است.
کشت این محصول زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.
هم اینک محصول انار با قیمت ۲۰ تا ۴۰ هزار ریال در بازارهای خاش به فروش می رسد.
کارگاه تولید رب انار در منطقه سنگان خاش دایر است و انار برداشت شده از باغات این شهرستان علاوه بر تازه خوری برای مصارف دیگر از جمله رب، آچار و ادویه محلی و رنگ رزی مورد استفاده قرار می گیرد.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/jbMIH0

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از ...
آفت کرم گلوگاه انار سالانه خسارت زیادی به انارستان های شهرضا وارد می‌کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:کرم گلوگاه ...
No Thoughts on کشاورزان از برداشت زودهنگام انار اجتناب کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>