پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   رقم جدید پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل معرفی شد
25 شهریور 1395 , ساعت 11:36

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

رقم جدید پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل معرفی شد

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: یک رقم جدید پنبه زودرس با نام 'ساجدی' در این مرکز معرفی شد

رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: یک رقم جدید پنبه زودرس با نام ‘ساجدی’ در این مرکز معرفی شد.

حسین کربلایی خیاوی روز چهارشنبه افزود: این رقم زودرس و مناسب برای برداشت مکانیزه با تلاش و همکاری محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان به کشاورزان معرفی شده است.
وی اظهار کرد: مشارکت فعال محققان این مرکز منجر به معرفی رقم جدید و زودرس پنبه به نام ساجدی شد که در مقایسه با رقم رایج منطقه (مهر) از لحاظ خصوصیات کیفی الیاف یعنی درصد کیل ، طول الیاف ، شاخص میکرونر ، استحکام و درصد کشش و مقاومت به بیماری پژمردگی ورتیسلیومی برتری خوبی دارد.
به گفته او، رقم ساجدی که در سال ۹۵ رونمایی و معرفی شده از ارقام برتر در آزمایش های ارقام امید بخش پنبه در ایستگاه های مختلف کشور از جمله ایستگاه مغان بود.
او با اعلام اینکه کارهای اولیه و تکثیر توده اولیه این رقم از سال ۱۳۶۵ همزمان با آزمایش های قرنطینه شروع شد اظهار کرد: این رقم دارای رشد محدود افقی بوده و در گروه ارقام زودرس محسوب می شود و به دلیل رشد کم شاخه های زایا و فرم بوته خاص این رقم قابلیت کشت در تراکم های بالاتر و برداشت با کمباین را دارد و همچنین فرم بوته رقم ساجدی به صورت کلاستر و تیپ صفر بوده ، شاخه های بارده کوتاه و حول ساقه اصلی واقع شده اند.
او همچنین با اشاره به دیگر ویژگی های این رقم جدید افزود: با وجود اینکه بیشتر ارقام زودرس به بیماری پژمردگی ورتیسلیومی پنبه حساس است تحمل این رقم به این بیماری نسبتا خوب بوده و دارای ارتفاع بوته متوسط ، ظرفیت باردهی خوب ، غوزه های درشت است و نیز وزن متوسط غوزه حدود ۶/۵ گرم و وزن صد دانه آن بدون کرک ۸/۵ گرم است.
وی متوسط عملکرد پنبه رقم ساجدی را معادل پنج هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار ذکر کرد و گفت: به دلیل دارا بودن پتانسیل عملکرد بالا می توان با کاهش فاصله ردیف کشت از ۸۰ به ۶۰ سانتیمتر و افزایش تراکم ، بیش از شش تن در هکتار محصول وش از این رقم برداشت کرد.
وی با بیان اینکه تعداد روز از زمان کاشت تا رسیدگی کامل این رقم ۱۱۵ تا ۱۲۰ روز است ، اظهار کرد: به دلیل زودرسی بیشتر به عنوان محصول کشت دوم می توان پس از برداشت گندم ، جو و کلزا اقدام به کشت این رقم پنبه کرد.
او در ادامه با اشاره به شرایط آب و هوایی سازگار با رقم ساجدی بیان کرد: این رقم به لحاظ گستردگی سازگاری در تمام مناطق پنبه کاری کشور از جمله استان اردبیل مناسب تشخیص داده شده است.
وی با بیان اینکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک در کشور است گفت: معرفی رقم یا ارقام جدید از فعالیت های اساسی موسسه تحقیقات پنبه کشور و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است و در این زمینه در سال های اخیر در پنبه ارقامی از جمله ارمغان ، گلستان ، لطیف و شایان به جامعه کشاورزی کشور معرفی شده و در حال کشت است.
کربلایی خیاوی گفت: در معرفی این رقم پنبه مهندس ‘سید یعقوب سید معصومی’ عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اخذ یک ستاره از سازمان مشارکت داشته است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/NdJi2E

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مراسم جشن بزرگداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ...
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقيقات پنبه کشور، روز سه شنبه 11 خردادماه سال جاری، با حضور دكتر جهانگيري معاون اول ریيس جمهوري، مهندس حجتي معاون ...
No Thoughts on رقم جدید پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل معرفی شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>