پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   اجرای کنترل بیولوژیک آفات در ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع/ کمتر از یک درصد هدف برنامه پنجم محقق شد
27 شهریور 1395 , ساعت 11:13

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران:

اجرای کنترل بیولوژیک آفات در ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع/ کمتر از یک درصد هدف برنامه پنجم محقق شد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران گفت: بر اساس برنامه پنجم باید ۲۵ درصد سطوح زراعی و باغی کشور که نزدیک به دو تا سه میلیون هکتار می‌شد، تحت پوشش عملیات کنترل بیولوژیک آفات قرار می‎گرفت اما در طول این برنامه ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر پوشش قرار گرفت. در نتیجه کمتر از یک درصد اهداف برنامه محقق شد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران گفت: بر اساس برنامه پنجم باید ۲۵ درصد سطوح زراعی و باغی کشور که نزدیک به دو تا سه میلیون هکتار می‌شد، تحت پوشش عملیات کنترل بیولوژیک آفات قرار می‎گرفت اما در طول این برنامه ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر پوشش قرار گرفت. در نتیجه کمتر از یک درصد اهداف برنامه محقق شد.

احمد همت آبادی همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ انسکتاریوم داریم که عواملی نظیر کفشدوزک، زنبور بال‌توری و یا عوامل ماکرویی مثل قارچ‌ها و نماتدها را تولید می‌کنند تا این عوامل جایگزین سموم شیمیایی در مزارع شوند.

وی افزود: در دنیا ۲۱۰ عامل بیولوژیک تولید می‌شود، اما در ایران فعلا ۱۰ عامل به مرحله تولید رسیده‌ است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران با اشاره به اینکه هر عامل بیولوژیک روی چند آفت تاثیرگذار است، زنبور تریکوگراما را عاملی برای مبارزه با کرم گوجه فرنگی، کرم سیب، ساقه‌خوار برنج، ساقه خوار ذرت و کرم پنبه معرفی کرد.

به گفته وی عواملی که در انسکتاریوم‌ها تولید می‌شوند از طبیعت ایران جمع‌آوری شده و جزء فون منطقه هستند.

 

 

شناسایی بیش از پنج عامل بیولوژیک برای گلخانه‌ها

همت آبادی با اشاره به اینکه تاکنون پنج تا ۶ عامل کنترل بیولوژیک برای مبارزه با آفات در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی شناسایی شده، نبود مشوق‌های دولتی را عاملی برای عدم توسعه انسکتاریوم‌ها در ایران معرفی کرد.

وی افزود: جلساتی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده‌ است. همچنین از اعضای کمیسیون کشاورزی خواهش کردیم که در برنامه ششم جایگزینی سموم را پررنگ‌تر دیده و دولت را مکلف کنند که به کاهش مصرف سم بیشتر توجه کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران ادامه داد: در سراسر جهان عوامل بیولوژیک یارانه دولتی می‌گیرند و حتی اروپا هم به این مسئله یارانه اختصاص می‌دهد.

 

 

صدور عوامل بیولوژیک به ترکیه

همت آبادی همچنین از تفاهم اخیر انجمن صنفی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک با کمیسیون کشاورزی ترکیه برای ارایه خدمات به این کشور و سایر کشورهای همجوار خبرداد.

به گفته وی انسکتاریوم‌های ایران می‌توانند مانند اروپا برای کل جهان حشره تولید کرده و آن را صادر کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران افزود: حتی می‌توانیم عوامل بیولوژیک را با قیمت‌هایی کمتر از اروپا برای ترکیه تولید کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ایران قادر است میزبان واسط را برای ترکیه تولید کرده و در اختیار آنها قرار دهد یا اقدام به تکثیر سوش‌های بومی این کشور کند. به عنوان مثال برای زنبور تریکوگراما نیاز به تخم بید غلات داریم. ایران می‌تواند این میزبان واسط را به میزان زیاد تولید کرده و به ترکیه بدهد تا این کشور زنبور را تکثیر کند.

همت آبادی تاکید کرد: اگرچه مقدمات صادرات عوامل بیولوژیک به ترکیه انجام شده، اما حمایت خوبی از سوی دولت نداریم.

وی اضافه کرد: از محل حذف یارانه سموم سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان به توسعه عوامل بیولوژیک اختصاص می‌یابد که در مقایسه با اعتبارات صرف شده برای وزارت بهداشت، بسیار ناچیز است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران گفت: در ایران سالانه نزدیک ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت اختصاص داده می‌شود. در حالی که اگر ۱۰ میلیارد تومان بودجه جایگزینی سموم با عوامل بیولوژیک به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یابد، به دلیل اینکه اقدام ما یک رفتار پیشگیرانه است، بسیاری از مشکلات بخش سلامت حل خواهد شد.

وی بیان کرد: اختلاف قیمت مبارزه بیولوژیک با شیمایی یکسان بوده و میزان خسارات وارده به محصولات در هر دو روش نیز مشابه است.

همت آبادی افزود: متاسفانه دولت برای مصرف سم در سه دهه گذشته با توزیع رایگان این نهاده، فرهنگ سازی کرده‌است. به همین دلیل برای توسعه عوامل بیولوژیک نیز نیاز به فرهنگ سازی داریم و باید این عوامل را رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی تاکید کرد: توسعه کنترل بیولوژیک آفات نیازمند حمایت‌های دولت است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان عوامل کنترل بیولوژیک ایران گفت: در حال حاضر ۱۲ آفت در دنیا هست که به دلیل مصرف سموم، مقاوم شده و سم روی آنها بی‌اثر است. در ایران یک دهه پیش، پسیل پسته با یک بار سمپاشی کنترل می‌شد، اما این آفت در مقابل سم آمیتراز مقاوم شده‌ است. با این وجود می‌توان با استفاده از عوامل بیولوژیکی نظیر پسیلا فاگوس و بال توری سبز این آفت را کنترل کرد.

وی عنوان کرد: هیچ آفتی در دنیا وجود ندارد که طبیعت کنترل‌گر آن را نداشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Nv2W90

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
حاصل پژوهش‌های مؤسسه‌ای در 30 کیلومتری اهواز در مبارزه بیولوژیک با آفات و کشت واریته‌های جدید نیشکر، موجب شده تا مصرف سموم کشاورزی در این کشتِ شیرین، به صفر برسد و یک محصول ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : ...
No Thoughts on اجرای کنترل بیولوژیک آفات در ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع/ کمتر از یک درصد هدف برنامه پنجم محقق شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>