پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   علت هجوم حیات وحش به اراضی کشاورزی ناشی از کمبود علوفه و خشکسالی است
27 شهریور 1395 , ساعت 13:10

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

علت هجوم حیات وحش به اراضی کشاورزی ناشی از کمبود علوفه و خشکسالی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علت عمده هجوم حیات وحش به زمین های کشاورزی ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه است که برای پیشگیری از ورود حیوانات و کاهش خسارت به بهره برداران برنامه هایی در دستور کار این اداره کل قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علت عمده هجوم حیات وحش به زمین های کشاورزی ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه است که برای پیشگیری از ورود حیوانات و کاهش خسارت به بهره برداران برنامه هایی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

پرویز آرامنش روز شنبه در پاسخ به گلایه برخی دهیاران شهرستان درمیان مبنی بر ورود حیات وحش و خسارت ناشی از آن به زمین های کشاورزی ، افزود: منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه شامل روستاهای زیادی است که وحوش با ورود به اراضی به کشاورزان خسارت وارد می کنند.
وی گفت: برای جلوگیری از زیان به کشاورزان با پیگیری های صورت گرفته از طرف بانک کشاورزی برای فنس کشی اراضی تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: اولویت پرداخت تسهیلات با مناطق حساس تر است.

آرامنش بیان کرد: چند سال گذشته در فصل های مختلف و با توجه به کمبود علوفه در مناطق حفاظت شده، علوفه دستی در زیستگاه های حیات وحش توزیع می شد، برای کاهش میزان خسارت نیز توزیع علوفه افزایش خواهد یافت.
وی منطقه حفاظت مذکور را یکی از قابلیتهای منحصر بفرد کشور دانست که زیستگاه یک هزار قوچ اوریال در استان است.
وی عنوان کرد: از چند سال گذشته در این منطقه مجوز شکار صادر نشده ، هم اکنون منطقه از تنوع زیستی خوبی برخوردار است.
وی دیگر مشکل زیستگاه های حیات وحش استان را کمبود آب ذکر کرد که در برخی مناطق آبرسانی با تانکر های سیار انجام می شود و همچنین آبشخورهایی نیز احداث شده است.
ورود وحوش به مزارع و باغ و نابودی دسترنج کشاورزان از سوی حیوانات، کشاورزان زحمتکش این شهرستان مرزی را کلافه کرده است.
سال هاست به علت قرار گرفتن برخی روستاهای شهرستان در داخل منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه، اراضی کشاورزی برخی روستاها به محلی برای تامین علوفه حیات وحش شهرستان تبدیل شده است.
این حیوانات که زیستگاه اصلی آنها منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه است با ورود دسته جمعی به مزارع، محصولات زراعی را که با زحمت طاقت فرسای کشاورزان به بار نشسته نابود می کنند و دسترنج کشاورزان شهرستان را از بین می برند.
علت اصلی ورود حیات وحش خشکسالی های ۱۷ساله اخیر است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید با تامین علوفه و ارائه راهکارهای موثر از ورود حیوانات جلوگیری کند.
منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان قرار دارد و دارای جاذبه های طبیعی و زیست محیطی منحصر بفردی است.
منطقه یاد شده با مصوبه شماره ۲۸۴ شورای عالی محیط زیست در ۱۲ بهمن ۱۳۸۶با وسعت ۸۴ هزار و ۳۹ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.
این منطقه از گذشته های دور به دلیل دارا بودن قابلیت های فراوان بویژه وجود گله های قوچ اوریال و میش مطرح بوده است.
منطقه یاد شده به علت داشتن مراتع زیبا و تپه ماهورهای متعدد می تواند مامن مناسبی برای پرورش قوچ و میش وحشی در خراسان جنوبی باشد.
منطقه حفاظت شده درمیان – سربیشه در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد و تقریبا تمامی پدیده های طبیعی مثل کوه، تپه، چشمه، رودخانه و قنات های مختلف در آن به چشم می خورد و منطقه آب و هوای گرم و خشک دارد و در نواحی کوهستانی به علت ریزش باران و برف از آب و هوای معتدل تری برخوردار است.
طبیعت بکر درمیان، وجود آبشار و چشمه معدنی آب ترش، قلعه باستانی حسن صباح و چنار هزار ساله دوشنگان بر ارزش منطقه افزوده است.
حیات وحش منطقه شامل پستانداران مختلف از جمله قوچ و میش، گربه پالاس، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، تشی و انواع موش و پرندگان مختلفی از جمله کبک، تیهو، کبوتر چاهی، قمری، عقاب دشتی، عقاب طلایی، دلیجه، هما و کرکس است.
در این منطقه آهو نیز وجود دارد ولی با جمعیت پراکنده، بسیار اندک.
قیچ، نسترن وحشی، اورمک، اسپند، گز، کما، زول، کلاه میرحسن، پرند، خارشتر، نخود وحشی، گون، گل ماهور، گل میمون، زنبق، آویشن، مریم گلی، یال اسبی، پوا، چوبک، خارگونی، کاهوی وحشی، چرخه، کنگر، شکر تیغال، گل گندم، درمنه و تلخه از جمله پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده درمیان است.
نام این منطقه از بزرگترین روستای پیرامون منطقه، یعنی درمیان گرفته شده است.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول۷۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/ssSScy

مطالب مرتبط

No Thoughts on علت هجوم حیات وحش به اراضی کشاورزی ناشی از کمبود علوفه و خشکسالی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>