پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   رعایت بهداشت نقش مهمی در فتح مجدد بازار پسته اتحادیه اروپا دارد
29 شهریور 1395 , ساعت 10:02

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی:

رعایت بهداشت نقش مهمی در فتح مجدد بازار پسته اتحادیه اروپا دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با تاکید بر این که کل پسته تولیدی در کشور مازاد بر مصرف داخلی است و باید به خارج از کشور صادر شود، گفت: رعایت مسائل بهداشتی و مقابله با آفت ها و بیماری ها نقش مهمی در فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با تاکید بر این که کل پسته تولیدی در کشور مازاد بر مصرف داخلی است و باید به خارج از کشور صادر شود، گفت: رعایت مسائل بهداشتی و مقابله با آفت ها و بیماری ها نقش مهمی در فتح دوباره بازار پسته اتحادیه اروپا دارد.

محمد علی طهماسبی روز یکشنبه در نخستین جشن برداشت پسته قم در منطقه شمس آباد از توابع بخش مرکزی این استان اظهار کرد: در حالی که در گذشته ایران سالانه ۹۰ هزار تن پسته به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می کرد، این میزان در سال های اخیر به ۶ تا هفت هزار تن کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان این که ورود به بازار آمریکا به دلیل تعیین تعرفه ۳۰۰ درصدی و بالا رفتن قیمت ها کار دشوار و سختی است، اذعان داشت: ورود گسترده و همه جانبه به بازار اتحادیه اروپا در بحث کالای پسته باید یکی از دغدغه های جدی تجار، شرکت های تعاونی و تولید کنندگان این محصول در کشور باشد.
وی افزود: تحقق این امر بیش از هر چیز نیازمند توجه جدی نسبت به تولید پسته با کیفیت و عاری از هر گونه انواع آفت و بیماری قارچی است، چراکه این موضوع برای خریداران این محصول در کشورهای یاد شده از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع آب تصریح کرد: آب یعنی آبادانی و هر نقطه ای که آب نباشد، آبادانی نیز وجود ندارد، چراکه این ماده حیاتی و ارزشمند برای انسان منشاء شکل گیری تجمع های اجتماعی به شمار می آید و بافت روستاها در مناطق حاشیه کویر و یا شمال کشور با توجه به وجود چشمه، قنات و یا رودخانه ای که در آن جاری است، با یکدیگر تفاوت دارد.
وی به بحران کم آبی اشاره کرد و افزود: از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و اظهار نظرهای متفاوتی در مورد آن وجود دارد.
وی کشت محصول در محیط های کنترل شده را یکی از راهکارهای احصاء دقیق آب مصرف شده در حوزه کشاورزی دانست و افزود: باید بر اساس دشت و هکتار زمینی که به کشاورزی تحویل داده می شود، حجم آب مورد نیاز برای کشت محصول نیز به طریق های مختلف از جمله نصب کنتور بر سر هر چاه مدیریت و کنترل شود.
وی با بیان این که به نظر و عقیده کارشناسان نباید کشاورزان را به اسراف و مصرف بی رویه آب متهم کرد، چراکه طی قرن های متمادی با همین خاک و آب بهره برداری های خوبی صورت گرفته است، افزود: با توجه به علمی شدن شیوه های کشاورزی، باید از این فرصت بوجود آمده به بهترین نحو ممکن در راستای شناسایی و به کارگیری روش های نوین کشاورزی و تامین آب مورد نیاز آن حداکثر استفاده را داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییر رژیم بارش ها در ایران و تبخیر بیش از پیش آب را نیز یکی از عمده ترین دلایل بروز کم آبی ذکر کرد و افزود: در برخی مناطق کشور میزان تبخیر آب تا سقف ۲ هزار و ۳۰۰ میلی متر نیز انجام می شود.
وی اتخاذ نگرش حوزه ای و انتقال حوزه به حوزه آب را یکی از راهکارهای مفید مبارزه با پدیده خشکسالی توصیف کرد و گفت: به طور حتم حفر بیش از اندازه چاه های غیر مجاز در زمین های بالا دست مزارع کشاورزی، معضل فقدان آب مورد نیاز آنها را تشدید می کند.
طهماسبی با تاکید بر سپردن امر مدیریت آب به دست تشکل های مردم نهاد، این امر را در پایداری و تثبیت سفره های زیر زمینی موثر دانست و افزود: ایجاد تغییر در تکنیک ها و الگوی کشت می تواند نقش بسزایی در صرفه جویی در مصرف آب ایفا کند.
وی با بیان این که با توجه به اقلیم خشک و خاک شور موجود در قم کاشت گیاهان دارویی و انواع مختلف پسته می تواند جایگزین مناسبی برای محصول های با مصرف آب بالا باشد، اضافه کرد: توسعه گلخانه و تولید محصول هایی مانند گوجه فرنگی و خیار در این محیط ها به جای فضای باز نیز از دیگر اقدام هایی است که انجام آن می تواند تا حد زیادی از مصرف بیش از اندازه آب ممانعت به عمل آورد.
طهماسبی با بیان این که بهره برداری ۴۰ تن در هکتار گوجه فرنگی و ۲۰ تن در هکتار خیار در فضای باز به ۴۰۰ لیتر آب نیاز دارد ولی آب مصرفی برای همین مقدار تولید در گلخانه به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می کند، افزود: طبق تجربه بدست آمده در کشور هلند ۴.۵ تا هفت لیتر آب برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی در محیط گلخانه کافی است.
سطح زیر کشت پسته در استان قم بالغ بر ۱۰ هزار هکتار است، تعداد بهره بردارن پسته استان در سال جاری ۶۰۰ تن بوده و قم رتبه هشت کشور از نظر سطح زیر کشت این محصول را دارا می باشد.
بخش مرکزی یکی از بخش های استان قم شامل شهرستان قم، شهر قنوات و دهستان قمرود است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/POc9gu

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

پژوهشگر و مروج ارشد پسته وزارت جهاد کشاورزی کشور گفت: سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه تحقیقاتی در پژوهشکده پسته انجام می‌شود و در مجموع از زمان تاسیس پژوهشکده بیش از ۵۰۰  تا ...
به گفته رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مهمترین آفت پسته پسیل ( شیره خشک ) است و هم اکنون با توجه به شیوع این بیماری ۸۰ درصد از سمومی که برای مبارزه با آفات ...
خوشه های شاداب پسته بر درختان سبز خودنمایی می کنند و خبر از فصلی پر محصول پس از یکسال تلاش می دهند، اما آفات این موسم از سال، دسترنج باغداران استان کرمان را ...
جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توصیه کرد: با توجه به اینکه در اثر بارندگی های اخیر، مسمومیت شوری درختان پسته را تهدید می کند کشاورزان هرچه سریعتر برای رفع مشکل اقدام کنند....
No Thoughts on رعایت بهداشت نقش مهمی در فتح مجدد بازار پسته اتحادیه اروپا دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>