طراحی گلخانه با ظرفیت تولید انرژی برق در گتوند

گلخانه

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی گتوند از ساخت یکی ازمدرنترین گلخانه های کشور در شهر سماله این شهرستان خبر داد و گفت: در طراحی این گلخانه تولید انرژی برق نیز پیش بینی شده است.

بیژن تاجوند  افزود: این طرح قرار است در زمینی به وسعت یک هکتار از سوی یکی از کشاورزان ساکن شهر سماله گتوند ساخته شود.
وی گفت: این گلخانه علاوه بر تولید محصول با کیفیت در تمام فصول سال ، با بهره گیری از دانش جدید تولید برق در گلخانه، سرمایش و گرمایش گلخانه را تامین خواهد کرد و همچنین قادر به فروش برق مازاد به شبکه است.
مدیر جهاد کشاورزی گتوند با بیان اینکه تولید برق در این گلخانه به وسیله توربین کوچک گازی انجام خواهد شد گفت:در این روش گاز وارد فضای گلخانه شده و پس از جریان در گلخانه برق تولید می کند.
تاجوند اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این گلخانه که چهارمین گلخانه در شهرستان گتوند خواهد بود افزون بر ۲۳ میلیارد ریال پیش بینی کرد و با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تسطیح زمین و جانمایی گلخانه انجام شده است افزود: بزودی عملیات اجرایی این گلخانه آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود تا سال آینده به بهره برداری برسد.
مدیریت جهاد کشاورزی گتوند با اشاره به تنوع کشت در این طرح افزود: در گلخانه انواع سبزی و صیفی ، گیاهان دارویی ، گل های تزئینی و شاخه بریده و توت فرنگی قابل کشت است.
تاجوند ادامه داد: بعد از محصول گندم ساخت گلخانه در اولویت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان قرار دارد و برای تسریع در ساخت ، تغییر کاربری به رغم روند طولانی اداری در سازمان جهاد کشاورزی به صورت ویژه و در کمترین زمان ممکن انجام می گیرد.
این مقام مسئول صرف جویی در مصرف آب و افزایش پنج تا ۱۰ برابری تولید برخی محصولات را از مزایای گلخانه برشمرد و تصریح کرد: با توجه به نوسانات شدید آب و هوایی ازجمله تگرگ، بارندگی ، تندباد و گرد و غبار این گلخانه از بروز خسارت به محصول جلوگیری می کند.
شهرستان ۷۴هزار نفری گتوند در شمال خوزستان با وجود خاک حاصلخیز و منابع آب کافی از ظرفیت بالایی در زمینه کشت و تولید انواع محصولات به ویژه مرکبات برخوردار می باشد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/OuihBU