پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   مدیریت تلفیقی آفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات زنجان است
31 شهریور 1395 , ساعت 10:45

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیریت تلفیقی آفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات زنجان است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مدیریت تلفیقی آفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات استان زنجان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مدیریت تلفیقی آفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات استان زنجان است.

ربابه شب خیز در این ارتباط اظهار کرد: به منظور ترویج استفاده از روش‌های مختلف کنترل آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز توسط کشاورزان و نه فقط استفاده صرف از سمپاشی و روش‌های شیمیایی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ در حوزه حفظ نباتات، مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در استان زنجان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: به طوری که در این راستا با جذب کارشناسان بخش خصوصی اقدام به آموزش کشاورزان به ویژه بهره‌برداران محصولات باغی و کشاورزان تولید کننده سبزی و صیفی و تولیدکنندگان محصولاتی که جنبه تازه خوری دارند، کردیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: از سال ۸۶ با حذف یارانه سموم بخشی از اعتبارات به دست آمده از این محل برای افزایش دانش فنی کشاورزان از طریق کارشناسان بخش خصوصی اختصاص یافت.

شب‌خیز هدف اصلی «مدیریت تلفیقی آفات» را اجرای سیاست کاهش مصرف سموم و به عبارتی بهینه‌سازی مصرف سموم در بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: در این راستا در استان زنجان همه ساله با جذب ۱۰۰ تا ۱۱۰ کارشناس، سطحی از مزارع و باغات تحت پوشش قرار می‌گیرد به طوری که در این سطوح تحت پوشش، با نظارت کارشناسان مصرف سموم در روند تولید محصولات به صورت بهینه و کاملا کنترل شده انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: اجرای «مدیریت تلفیقی آفات» نهایتا منجر به تولید محصول عاری از باقی مانده کود و سموم و یا دارای حد مجاز آلاینده‌ها شده و با اعطای کد ۱۶ رقمی، این محصولات با نام محصول سالم در بازار معرفی می‌شوند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کد ۱۶ رقمی درج شده بر روی محصول سالم شناسه‌ای است که تمام مشخصات محصول به راحتی از طریق آن قابل پیگیری بوده و به واسطه این کد می‌توان به اطلاعات مربوط به محل تولید، کشاورز تولید کننده محصول، کلینیک نظارت کننده بر روند تولید محصول و … به سهولت دسترسی پیدا کرد.

شب‌خیز عنوان کرد: اعطای استاندارد تشویقی به برخی محصولات کشاورزی تولیدی در استان زنجان از دیگر اقداماتی است که در حال حاضر با همکاری اداره استاندارد به طور جدی در حال پیگیری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان متذکر شد: کشاورزان در مناطق مختلف استان در صورت تمایل به دریافت کد ۱۶ رقمی برای محصول تولیدی خود می‌توانند با پرداخت هزینه جزئی برای یکبار در سال، محصول مورد نظر در زمینه کود و سموم و فلزات سنگین توسط آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید، محصول مورد آزمایش با برچسب محصول سالم در بازار عرضه شود.

شب‌خیز تصریح کرد: در حال حاضر توت فرنگی یکی از گلخانه‌داران استان با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی محصول تائیدیه محصول سالم را دریافت کرده و هم‌اکنون با برچسب کد ۱۶ رقمی در بازار عرضه می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه محصولات دارای کد ۱۶ رقمی را با اطمینان از اینکه عاری از باقی مانده کود و سموم بوده و یا حد مجاز کود و سم را دارند می‌توان با اطمینان خاطر مصرف کرد، گفت: هم‌اکنون در روند تولید برخی محصولات تولیدی در مناطق مختلف استان زنجان از هیچ گونه کود و سمی استفاده نشده و با قطعیت می‌توان اعلام کرد که جزء محصولات سالم هستند که انجیر، انار، زیتون و فندق طارم و زردآلوی ماهنشان از جمله این محصولات به شمار می‌روند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/KAGZ48

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on مدیریت تلفیقی آفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات زنجان است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>