پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمانشاه  »   توجه به اصول کشاورزی نسبت به تولید محصولات تراریخته در اولویت قرار دارد
5 مهر 1395 , ساعت 10:04

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه:

توجه به اصول کشاورزی نسبت به تولید محصولات تراریخته در اولویت قرار دارد

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه گفت: توجه به موضوعات ابتدایی و اصولی در کشاورزی نسبت به تولید محصولات تراریخته در اولویت قرار دارد

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه گفت: توجه به موضوعات ابتدایی و اصولی در کشاورزی نسبت به تولید محصولات تراریخته در اولویت قرار دارد.

عباس رضایی‌راد در کرمانشاه با اشاره به مشکلات و نقصهای فراوان در الگوی کشت کشاورزی ایران و اولویت انجام کارهای ضروری در کشاورزی اظهار داشت: بسیاری از کارهای ابتدایی و اصولی در حوزه کشاورزی وجود دارد که تاکنون به آنها توجهی نشده است و تا زمانی که این موارد اصولی به درستی انجام شود، کشور نیازی به کشت محصولات تراریخته ندارد زیرا با رعایت اصول اولیه کشاورزی تولید محصولات کشاورزی کشور نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی که به دنبال محصولات تراریخته هستند تمام عملکردهای ابتدایی و اصولی کشاورزی را به درستی انجام داده‌اند گفت: این کشورها با رعایت تمام اصول اولیه کشاورزی زمانی که دیگر امکان افزایش عملکرد کشاورزی با استفاده از این اصول  وجود نداشته باشد به سمت کشت گیاهان تراریخته می‌روند اما این اقدامات برای کشاورزی ایران که هنوز خیلی از اصول ابتدایی را رعایت نکرده، ضرورتی ندارد و باید پس از اصلاح الگوی کشت و توجه به اصول ضروری به دنبال افزایش عملکرد محصولات تراریخته باشد.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه متوسط عملکرد آبی گندم ۴.۵ تن در هکتار است افزود: اینکه برخی از کشاورزان سالانه ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار گندم برداشت می‌کنند به دلیل رعایت اصول اولیه کشاورزی از قبیل توجه به تاریخ و زمان کشت، بستر مناسب کشاورزی، تغذیه زمین و سیستم آبیاری مناسب است نه اینکه از محصول تراریخته استفاده کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه هنوز استاندارد خاصی از طرف وزارت بهداشت برای محصولات تراریخته تعیین نشده است گفت: با این وجود از سوی سازمان جهاد کشاورزی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های صادر و توصیه شده است که در زمان استفاده از این محصولات باید قوانین محیط زیست رعایت شود.

وی با بیان اینکه هنوز در مورد تاثیر محصولات تراریخته نظر یکسانی در مجامع جهانی وجود ندارد عنوان کرد: برخی از سازمانها و احزاب از قبیل حزب سبز در اروپا به شدت مخالف استفاده از محصولات تراریخته و در برخی دیگر از سازمانها و کشورها مانند آمریکا و برزیل از این روش کشاورزی در حد گسترده استفاده می‌کنند و به دفاع از  محصولات تراریخته می‌پردازند.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به مخاطرات استفاده از محصولات تراریخته گفت: زمانی که در یک مزرعه، گندم تراریخته کشت می‌شود، علف‌کش همه علف‌های هرز را در مزرعه از بین می‌برد و تنها سم علف‌کش روی گندم تراریخته اثر نمی‌کند و گندم سالم می‌ماند.

وی رعایت قوانین و الزامات زیست محیطی برای جلوگیری از فرار ژن تراریخته از محیط کشت و تخریب دیگر گونه‌های محصولات را از سوی مسئولان بخش کشاورزی ضروری دانست و افزود: ژن دستکاری شده در گندم با فرار از محیط کشت و قرار گرفتن بر روی علف هرز شرایطی را به وجود می‌آورد که علف هرز نه تنها با هیچ سمی از بین نمی‌رود بلکه روزبه‌روز زیادتر می‌شود.

رضایی‌زاد در رابطه با نیاز محصولات تراریخته به سم آفت‌کش گفت: در برخی از موارد آفت با خوردن قسمتی از گیاه تراریخته فوراً از بین می‌رود و دیگر نیازی به سم پاشی نیست اما در برخی موارد دیگر نیاز به استفاده سم آفت‌کش است.

وی با اشاره به اینکه در کل استفاده از محصولات تراریخته باعث کاهش مصرف سموم خواهد شد افزود: در کشت این نوع محصولات برای کشتن آفت نیازی به سم‌پاشی نیست زیرا آفت به محض خوردن ژن دستکاری شده می‌میرد و در این قسمت دیگر نیازی به سم آفت‌کش نیست و علف‌کش گلافویسنت، علف‌کشی است که همه چیز را به جز گیاه تراریخته از بین می‌برد.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه دولت باید به صورت بسیار محدود برای آینده به محصولات تراریخته بپردازد بیان کرد: با افزایش جمعیت در آینده ممکن است مشکلاتی در زمینه تهیه مواد غذایی وجود داشته باشد لذا دولت باید برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده بسترها را برای استفاده از این محصولات به صورت محدود فراهم کند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zpnIHv

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on توجه به اصول کشاورزی نسبت به تولید محصولات تراریخته در اولویت قرار دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>