پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   امضای تفاهمنامه علمی ـ آموزشی بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی
5 مهر 1395 , ساعت 13:16

استفاده از ظرفیت دانشگاه در تولید بذر و سموم

امضای تفاهمنامه علمی ـ آموزشی بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

برای بررسی دانش نوین تولید بذر گیاهان کم آب‌بر و نیازمندی‌های وزارت جهاد کشاروزی در این حوزه تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه خورازمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به امضا رسید

برای بررسی دانش نوین تولید بذر گیاهان کم آب‌بر و نیازمندی‌های وزارت جهاد کشاروزی در این حوزه تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه خورازمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به امضا رسید.

یزدان سیف مدیرعامل خدمات حمایتی کشاورزی در مراسم امضای تفاهمنامه با دانشگاه خوارزمی گفت: علت ۳۰ تا ۳۵ درصد بهره‌وری پایین ما در بخش کشاورزی به خاطر عدم مبازره با آفات نباتی است که در این راستا استفاده از سموم مفید بسیار ضروری به نظر می‌رسد اما ۹۵ درصد بازار سم دنیا توسط ۱۱ شرکت تامین می‌شود.

وی یکی دیگر از موضوعات مهم را کیفیت بذر مورد استفاده در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: قوه تولید مثل گیاه در بذر نهفته است و از سال ۱۳۹۰ دانشمندان دنیا بر این موضوع تمرکز کرده‌اند تا حدی که دانش‌بنیان‌ترین علوم روز دنیا امروز در صنعت بذر است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه ماشین‌آلات در بخش کشاورزی به تنهایی تعیین کننده نیست خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۶۰ سال است که به کشاورزانمان کود، سم و بذر می‌دهیم اما هیچگاه این عزم نبوده که از ظرفیت دانشگاه برای چرخه دانش در این حوزه استفاده کنیم.

سیف پروژه‌های تامین بذر مناسب را از سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بذر مناسب حتی می‌تواند با بهره‌وری بیشتر و آب‌بری کمتر در قیمت تمام شده موثر باشد. اما دانش تولید بذر هزینه بالایی دارد و ما می‌توانیم به جای خرید الگوهای خارجی در عرض چند سال با استفاده از تحقیقات دانشگاهی در این زمینه به دستاوردهایی برسیم.

به گفته سیف امروز کشورهای بزرگ دنیا میلیاردها دلار در بخش تحقیقات هزینه می‌کنند و با توجه به اینکه ما این توان را نداریم می‌توانیم از دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تحقیقاتی و پژوهشی (R&D) می‌توانیم در کنار شرکت‌هایمان استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی دیگر از مشکلات را قاعده‌مند نبودن استانداردها به ویژه در بخش ازمایشگاهی برشمرد و گفت: حتی در برخی موارد با به روز‌ترین مسائل دنیا آشنا نیستیم و مجبوریم به ژورنال یا رفرنس‌های خارجی متکی باشیم در حالی که این موضوع می‌تواند یکی از سرفصل‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های ما باشد نه آنکه برای خرید بذر آزمون و خطا را استفاده کنیم.

در تفاهمنامه‌ای که بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدماتی حمایتی به امضا رسید همکاری دو سویه در دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی، انجام طرح‌های پژوهشی و صنعتی در قالب انعقاد قرارداد بین دانشگاه و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، حمایت از پروژه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه موضوعات مدنظر و مورد نیاز گیاه‌شناسی و حمایت‌ از شرکت‌ها در ثبت پتنت و دستاوردهای علمی قید شده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/xaAZxz

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

No Thoughts on امضای تفاهمنامه علمی ـ آموزشی بین دانشگاه خوارزمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>