پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   دستیابی به برنج ارگانیک دشوار است
6 مهر 1395 , ساعت 15:51

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

دستیابی به برنج ارگانیک دشوار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سال جاری از ثبات قیمتی خوبی برای برنج در بازار برخوردار هستیم و کشاورزان وضعیت خوبی برای فروش برنج خود دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سال جاری از ثبات قیمتی خوبی برای برنج در بازار برخوردار هستیم و کشاورزان وضعیت خوبی برای فروش برنج خود دارند.

دلاور حیدرپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرایط سختی را برای دست یابی به برنج ارگانیک پیش رو داریم. باید دو سال متوالی برنج پایش و رصد شود. شرکت هایی که متخصص در این زمینه هستند و در ایران نمایندگی دارند، بعد از بررسی دو ساله می توانند ارگانیک بودن محصولی را تایید کنند.

وی افزود: به مدت دو سال نباید هیچ گونه کود و سم شیمیایی در مزرعه استفاده شود تا محصولی طبیعی و ارگانیک بدست آید اما با توجه به اینکه در اکثر مزارع مازندران، آب های مصرفی کشاورزی از بین مزارع به هم راه پیدا می کنند و این گونه سموم استفاده شده در یک مزرعه به مزرعه دیگر انتقال می یابد، دست یابی به برنج ارگانیک دشوار است.

حیدرپور خاطرنشان کرد: محصولی سالم محسوب می شود که باقی مانده سموم و کود در آن از حد مجاز بیشتر نباشد که خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد محصولات تولیدی کشاورزی که توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال پایش و رصد است سالم اعلام شدند و برای مصرف آن ها هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: صحبت هایی که اغلب توسط افراد مسئول یا غیرمسئول در مورد آلوده بودن و باقی مانده بالای سموم محصولات کشاورزی مطرح می شود مبنای علمی ندارد زیرا باید کیفیت محصولات توسط دانشگاه های علوم پزشکی و یا آزمایشگاه های مرجع مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقات صنعتی استاندارد مورد آزمایش قرار بگیرد و تایید کنند که محصولی آلوده است و در غیر این صورت هر صحبتی که در این زمینه مطرح شود مبنای علمی ندارد.

حیدرپور تصریح کرد: بررسی های مستمری که به وسیله دانشگاه علوم پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود حاکی از آن است که ۹۹ درصد محصولات کشاورزی تولیدی داخل کشور سالم هستند و هیچ مشکل و نگرانی برای مصرف آن ها وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی از سطح زیر کشت برنج ارگانیک استان مازندران اعلام کرد زیرا بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که محصول ارگانیک ارائه می دهند اما تا زمانی که مرجع صاحب صلاحیت تایید نکند نمی توان آن برنج را به عنوان محصول ارگانیک تلقی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در سال جاری در استان مازندران حدود ۲۱۰ هزار هکتار کشت نوبت اول برنج، حدود ۵۴ هزار هکتار کشت رتن یا رویش دوباره و حدود ۳۲ هزار هکتار کشت دوم وجود دارد و خوشبختانه مازندران در سال جاری از نظر شرایط اقلیمی و آب کافی در وضعیت خوبی برای تولید برنج قرار داشت.

حیدرپور ادامه داد: به دلیل مدیریت بازار که در دو سال گذشته به وسیله وزارت جهاد کشاورزی در کشور صورت گرفت و واردات کنترل شد، در سال جاری از ثبات قیمتی خوبی برای بخش برنج در بازار برخوردار هستیم و کشاورزان وضعیت خوبی برای فروش برنج خود دارند.  ۲ میلیون تن واردات سال ۹۲ به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات برنج در سال ۹۳ رسید که حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال ۹۴ نیز با حدود ۳۷ درصد کاهش ۷۵۰ هزار تن واردات برنج داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه حدود ۴۰ درصد برنج سفید تولیدی کشور در این استان تولید می شود، تصریح کرد: در مازندران با توجه به سطح زیر کشت، پیش بینی می شود تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برنج در کشت اول داشته باشیم. پیش بینی می شود حدود ۸۰۰ هزار تن برنج سفید در استان مازندران تولید شود که بالاترین میزان در کشور است و به تعبیری مازندران پایتخت برنج کشور محسوب می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/7TIRie

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on دستیابی به برنج ارگانیک دشوار است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>