جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   میزان سم آفلاتوکسین پسته آران و بیدگل کمتر از حد مجاز کشوری است
18 مهر 1395 , ساعت 13:37

رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت:

میزان سم آفلاتوکسین پسته آران و بیدگل کمتر از حد مجاز کشوری است

رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: با اجرای طرح های حمایتی این مدیریت میزان سم «آفلاتوکسین» در محصول پسته آران و بیدگل به کمتر از حد مجاز کشوری رسید

رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: با اجرای طرح های حمایتی این مدیریت میزان سم «آفلاتوکسین» در محصول پسته آران و بیدگل به کمتر از حد مجاز کشوری رسید.

هادی یغمائیان افزود: حد مجاز سم آفلاتوکسین محصول پسته در ایران ۵ پی پی ام است، ولی میزان آفلاتوکسین پسته این شهرستان تا قبل از سال ۹۰ بالاتر از حد مجاز کشوری بود.
وی اظهار کرد: به برکت طرح های حمایتی جهاد کشاورزی و ایجاد پنج ترمینال برای فرآوری بهتر این محصول، میزان قابل توجهی از این سم کنترل و سال گذشته میزان آفلاتوکسین پسته به پایین تر از حد مجاز کشوری این محصول رسید.
یغمائیان افزود: برداشت به موقع و انتقال آن به ترمینال فرآوری در کمتراز دو ساعت برای پوست کنی، شست و شو و درجه بندی این محصول، شرط لازم برای کنترل میزان افلاتوکسین پسته خشک است.
به گفته وی با توجه به سودآوری و ارزآوری بالای محصول پسته و نیز سازگاری آن با آب و هوای گرم و خشک این منطقه می توان از این محصول به عنوان کشت برتر و سود آور در آران و بیدگل استفاده کرد.
افلاتوکسین سمی است که در اثر فعالیت نوعی قارچ در مغز انواع خشکبار نظیر پسته، بادام فندق و تخمه به وجود و عامل تلخی این مغزها است.
یغمائیان هم چنین با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های شهرستان آران و بیدگل به کشت پسته اختصاص دارد افزود: از این میزان دو هزار هکتار بارور و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن غیر بارور است.
وی با بیان این که از هر هکتار در سال های بدون خسارت دو تن پسته خشک برداشت شده است تصریح کرد: امسال به دلیل وزش باد های گرم تابستانی و بارندگی در مرحله گل دهی، با کاهش عملکرد ۳۰ درصدی مواجه بودیم و میزان برداشت از هر هکتار به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پسته خشک کاهش یافت.
شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه اصفهان دارای سه هزار هکتار زمین باغی و ۱۱ هزار هکتار زمین زراعی است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/r3ASWK

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
No Thoughts on میزان سم آفلاتوکسین پسته آران و بیدگل کمتر از حد مجاز کشوری است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>