پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   مهار آفت مگس میوه در باغ های مازندران
12 آبان 1395 , ساعت 8:31

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد

مهار آفت مگس میوه در باغ های مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که آفت مگس میوه مدیترانه ای باغ های استان کنترل شده و وضعیت دیگر نگران کننده نیست

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که آفت مگس میوه مدیترانه ای باغ های استان کنترل شده و وضعیت دیگر نگران کننده نیست.

عبدالرحمان زاغی روز سه شنبه با بیان این خبر افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله و مهار این آفت امسال سه هزار و ۶۵۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات، ۴۵۰ فرمون ردیاب و یک هزار و ۱۰۰ تله مکفیل به همراه یک هزار لیتر ماده جذب کننده سرا تراپ را به صورت رایگان بین باغداران توزیع کرد.
وی گفت که با توجه به اقدامات اولیه انجام شده در کنار کاهش دمای و خنک شدن هوا، این آفت قادر به جفت گیری و تخم ریزی نیست و خطر آن دیگر باغ های مازندران را تهدید نمی کند.

 

تاکید بر اقدامات پیشگیرانه
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و از صاحبات باغ های مرکبات بویژه باغ های نارنگی خواست تا میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند.
زاغی همچنین برداشت میوه های رسیده درختان را نیز ضروری دانست و گفت که این میوه ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند، میزبان آفت خواهند بود.
مگس میوه مدیریترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.
هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌ ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.
مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن مرکبات است و سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مرکبات بویژه پرتقال از آن برداشت می شود.

وسعت باغ های نارنگی مازندران هم ۲۵ هزار هکتار برآورد می شود. انشو، پیج، کلمانتین، یافا و یونسی از انواغ نارنگی هایی است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهریور آغاز می شود و زمان برداشت رقم دیررس هم اواخر پائیز و اوایل زمستان است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/7vgJvN

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به مشاهده آفت مگس مدیترانه ای در باغهای گلستان هشدار داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کیانوش حق نما با بیان ...
باغداران مازندرانی برای پیشگیری از طغیان مگس میوه مدیترانه‌ای هرچه سریعتر اقدام به برداشت مرکبات‌های رسیده و باقیمانده بر روی درختان کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر حفظ نباتات جهاد ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه از ردیابی مگس میوه در 14 هکتار از باغات سیاه ریشه این شهرستان خبر داد. حمیدرضا شهابیان با بیان اینکه ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه ...
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه جمعیت مگس میوه در مازندران افزایش یافته است، گفت: برای مدیریت و پیشگیری از خسارت آفت مذکور، ضروری است در قالب ...
No Thoughts on مهار آفت مگس میوه در باغ های مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>