محصول های کشاورزی ارگانیک ایران در دنیا تائید شده است

محمدرضا اردکانی

چاپ

دبیر علمی کنفرانس بین المللی ‘تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک’ گفت: دنیا محصول های کشاورزی ارگانیک ایران را تائید کرده است.

محمدرضا اردکانی روز سه شنبه در کنفرانس بین المللی ‘تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک’ که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، افزود: کشورمان اکنون جایگاه ویژه ای در انجمن های جهانی فعال در این عرصه دارد.
وی افزود: دانشمندان حوزه کشاورزی ارگانیک در سال های اخیر به ایران سفر و بر جایگاه ویژه کشورمان در تولید محصول های با ارزش ارگانیک کشاورزی تاکید کرده اند.
وی اظهار کرد: فدراسیون جهانی جنبش کشاورزی ارگانیک(IFOAM) فقط در سه کشور نمایندگی دارد که شامل فرانسه، ژاپن و ایران است و این موضوع نشان دهنده جایگاه و اهمیت کشورمان در این عرصه است.
وی گفت: ایران محصول های کشاورزی با ارزش و منحصر بفردی دارد که اگر با روش ارگانیک تولید شود از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.
مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: انار، پسته، انجیر، گیاهان دارویی، گردو و بادام از محصول های با ارزش و ویژه ‌در ایران هستند که می توان آنها را بصورت ارگانیک تولید کرد.
وی با تاکید براینکه کشورمان ذخائر ژنتیکی و ظرفیت زیادی برای ورود به بازار محصول های کشاورزی ارگانیک دارد، تصریح کرد: جنبش ارگانیک از یک دهه گذشته در کشور و توسط بخش خصوصی آغاز شده و در زمان حاضر با همکاری نهادهایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه ها توسعه یافته است.
اردکانی با بیان اینکه هیچ موضوعی در دنیای امروز بدون نگرش علمی پیشرفت نمی کند، افزود: امروزه تحقیق های علمی و نوآوری، حرف نخست را در پیشرفت حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ارگانیک می زند.
وی با بیان اینکه در کشاورزی ارگانیک موضوع کشاورزی اخلاق‌مدارانه نیز مطرح است، تصریح کرد: امروزه دیگر فقط بحث غذا و اقتصاد در کشاورزی مطرح نیست بلکه تولید غذای با کیفیت و پایدار با حفظ محیط‌ زیست مدنظر است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ میلیون هکتار زمین در دنیا زیر کشت محصول های کشاورزی ارگانیک است، گفت: ما در حال وارد شدن به نسل سوم کشاورزی ارگانیک هستیم.
اردکانی، نسل نخست را مربوط به فلسفه ارگانیک، نسل دوم را قوانین و استانداردها و نسل سوم را ورود به مباحث علمی خواند و افزود: در چشم انداز توسعه کشاورزی اروپا تا سال ۲۰۲۰ میلادی، توجه ویژه ای به تحقیق در زمینه ارگانیک در مدارس و دانشگاه ها شده است.
دبیر علمی کنفرانس تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک اظهار کرد: کمتر از یک درصد بودجه تحقیقاتی در کشورها به کشاورزی ارگانیک تخصیص می یابد درحالی که لازم است تحقیق های گسترده ای در این زمینه از موضوع های اجتماعی گرفته تا صنعت مورد توجه قرار بگیرد.
اردکانی برخی خلاء های موجود در کشور در زمینه کشاورزی ارگانیک را کمبود بذرهای ارگانیک، متمرکز نبودن تحقیق های علمی و تسلط نداشتن کامل پژوهشگران و استادان به قوانین و استانداردهای کشاورزی ارگانیک عنوان کرد.
این استاد دانشگاه همچنین، توسعه کشاورزی ارگانیک را نماد بارز اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در این عرصه می توانیم با تکیه بر داشته ها و توانایی های داخلی خود بخوبی پیشرفت کنیم.
دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی ‘تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک’ نیز در این گردهمایی گفت: ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در این رویداد علمی، دانشجو، ۲۰ درصد استاد دانشگاه و ۲۰ درصد از کارشناسان و مدیران اجرایی هستند.
پیام نجفی افزود: هفت نفر از اعضای هیات مدیره انجمن جهانی تحقیقات کشاورزی ارگانیک (ISOFAR) از کشورهای آلمان، ایتالیا، هند و نیجریه نیز در کنفرانس حضور دارند و به سخنرانی درباره آخرین مباحث مربوط به کشاورزی ارگانیک در دنیا می پردازند.
کنفرانس بین‌المللی تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک روز سه‌شنبه با حضور پژوهشگرانی از ایران، آلمان، ایتالیا، هندوستان و نیجریه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد.
مواد غذائی ارگانیک(Organic) به آن دسته از مواد غذایی گفته می شود که عاری از مواد شیمیایی و مصنوعی همچون آفت کش‌ها، سموم، نگهدارنده‌ها و کودهای شیمیایی باشد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/3x2xBF