جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   230 آفت قرنطینه‌ای هنوز وارد کشور نشده‌اند
15 آبان 1395 , ساعت 12:34

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه:

۲۳۰ آفت قرنطینه‌ای هنوز وارد کشور نشده‌اند

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه گفت: اقدامات نظارتی و قرنطینه گیاهی شرط سلامت محصولات کشاورزی وارداتی است

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه گفت: اقدامات نظارتی و قرنطینه گیاهی شرط سلامت محصولات کشاورزی وارداتی است.

دکتر هوشیارفرد در خصوص اقدامات نظارتی و قرنطینه گیاهی در کشور با بیان این‌که اجرای این امر شرط سلامت محصولات کشاورزی وارداتی گفت: کشورمان به‌علت برخورداری از شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص قابلیت کشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی (گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری) را داراست.

وی افزود: بر اساس مفاد ماده ۱۶قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی صدور هر گونه مجوز واردات مواد خام و فرآوری شده، نهاده‌ها، مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیلی محصولات بخش کشاورزی به‌صورت متمرکز از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس شرایط قرنطینه نباتی و دامی زیر نظر سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی انجام می‌گیرد.

 

آفات گیاهی از طریق میوه‌های قاچاق وارد کشور شده‌اند

هوشیارفرد با بیان این‌که طی سالیان گذشته علیرغم وجود مقررات و صدور گواهی بهداشتی برای واردات محصولات کشاورزی متأسفانه شاهد ورود عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای به کشور بودیم، بطوری‌که از ۲۲ آفت و بیماری در بخش کشاورزی حدود شانزده مورد به‌علت رعایت نکردن روش‌های قرنطینه‌ای حادث شده است، اضافه کرد: بخش عمده عوامل بیماریزا و آفات گیاهی از طریق میوه‌های قاچاق وارد کشور شده‌اند، قاچاق میوه تهدیدی جدی برای سلامت بخش کشاورزی کشور بشمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: بنابر گزارش‌ها متأسفانه ورود آفت جاروک لیموترش از طریق واردات قانونی و غیرقانونی لیموترش و لیمو خشک از کشورهای آفریقایی(مانند سومالی و مصر) حداقل باعث نابودی بیش از ۲۵ هزار هکتار از باغات مرکبات کشور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: با وجود تداوم ممنوعیت واردات میوه توسط وزارت جهادکشاورزی طی سال‌های اخیر، کماکان واردات انواع میوه به‌صورت غیرقانونی و قاچاق در حجم زیاد تحت‌عنوان پیله‌وری از طریق بازارچه‌های مرزی ادامه دارد.

وی افزود: مهم‌ترین پیامد قاچاق میوه ورود آفات و بیماری‌هایی است که از بازرسی قرنطینه‌ای در کشور پنهان می‌ماند و می‌تواند آسیب‌های جدی به کشاورزی وارد کند. بر اساس آمار حدود ۲۳۰ آفت قرنطینه‌ای داریم که هنوز وارد کشور نشده‌اند.

 

سال‌های آینده درهای واردات بسوی برنج‌های خارجی گشوده می‌شود

هوشیارفرد خاطر نشان کرد: اخیراً وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج را فقط در دو استان مازندران و گیلان مجاز دانسته است، چون اعتقاد دارد که کشت برنج در استان‌های دیگر به‌علت عدم کارآیی اقتصادی مصرف آب فاقد توجیه است. بر این اساس میانگین مصرف سرانه کشور پیش‌بینی می‌شود که، سال‌های آینده درهای واردات بسوی برنج‌های خارجی گشوده شود و واردات برنج دولت برای تأمین نیاز مردم به بیش از یک میلیون تن برسد(البته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن هم برای ذخیره‌سازی این محصول باید در نظر گرفته شود). مسأله نگران‌کننده آن است که، بخشی از حجم واردات برنج مربوط به سهمیه مرزنشینی بوده که بدون ثبت سفارش و براساس قانون خاص خود انجام می‌شود. از طرف دیگر، پیش‌بینی شده است که با اجرای سیاست بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳۰ هزارتن واردات پرتقال و نارنگی داشته باشیم. اگرچه به‌نظر می‌رسد که در اعلام تاریخ واردات مرکبات اندک بدسلیقگی صورت پذیرفته و باید دست‌کم تیرماه اعلام می‌شد(چون باعث تأثیر منفی قیمت پرتقال تامسون و والنسیا انباری خواهد شد که احتمالاً از اسفندماه مشهود خواهد بود).

وی اظهار امیدواری کرد که در کنار واردات برنج و مرکبات مسائل قرنطینه‌ای رعایت شود، چون اقدامات نظارتی و قرنطینه گیاهی بر واردات برنج و مرکبات شرط موفقیت این تصمیمات خواهد بود. بدون شک امروزه در عرصه کسب و کار و خدمات گیاه‌پزشکی با تقاضاها و درخواست‌های جدیدی نظیر مانند صدور پروانه تولید عوامل میکروبی کنترل بیولوژیکی و مجوزهای ورود و ترخیص آفت‌کش‌های شیمیایی مواجه‌ایم و برای پاسخگویی به آنها باید نگاه جدیدی در مدیریت این بخش حاکم شود. تعامل سازمان حفظ نباتات با مجموعه ذینفعان بخش کشاورزی باید تقویت شود.

 

باید راه حل‌های قابل قبول و بر پایه واقعیت‌ها ارایه شود

وی خاطرنشان کرد: باید روش‌های نوین و رویکردهای جدید در ارایه خدمات و پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته و راه حل‌های جدید، کارشناسانه و قابل قبول مردم بر پایه واقعیت‌ها و تقاضاهای جدید ارایه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به این‌که همکاری‌های عمومی در زمینه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و قرنطینه نباتی ضعیف است و اطلاع‌رسانی صحیح و بموقع با ایجاد حساسیت و تقویت همکاری جامعه در جلوگیری از ورود میوه توسط دلالان مفید خواهد بود، گفت: هم‌چنین، تقویت بخش دولتی در پست‌های قرنطینه مانند افزایش شمار نیروهای متخصص و میزان تجهیزات قرنطینه‌ای و بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی برای ایجاد آزمایشگاه‌های قرنطینه در مبادی رسمی کشور(بندری-جاده ای-فرودگاهی)، اسکله، سیلو و انبارهای اختصاصی، احداث گلخانه اسکرین هاوس جهت نگهداری و ایجاد شرایط قرنطینه و پرورش نهال‌های وارداتی ضروری است. با توجه به این‌که تجارت ما پیله‌وری است، از این‌رو آشنا کردن تجار با مفاهیم علمی و بین‌المللی تجارت مثمرثمر خواهد بود.

 

کشور نیازمند سامانه یکپارچه قرنطینه نباتی

وی پیشنهاد کرد که برای ممانعت از هرگونه فعالیت غیرقانونی در زمینه واردات محصولات کشاورزی، سامانه یکپارچه قرنطینه نباتی در کشور ایجاد و تقویت شود تا تا هر گونه نقل و انتقال کالا با تائید قانونی صورت پذیرد. در خاتمه با توجه به مسائل گفته شده به‌نظر می‌رسد جدیت بیشتر مسئولان برای جلوگیری از ورود آفات خطرناک به کشور لازم است، چون همواره هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/SjbnOG

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on ۲۳۰ آفت قرنطینه‌ای هنوز وارد کشور نشده‌اند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>