بکارگیری ۵۰ فروند پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری های گیاهی ظرف ۳ سال آینده

پهپاد کشاورزی

چاپ

سازمان حفظ نباتات کشور قصد دارد تعداد پهپاد ها برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های گیاهی را ظرف سه سال آینده به ۵۰ فروند برساند.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور به خبرنگار ما گفت: امروزه در دنیا استفاده از سیستم های نوین برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های گیاهی مورد توجه قرار گرفته و یکی از این سیستم ها، پهپاد برای ارسال تصاویر است.
وی با بیان این که امسال از طریق اعتبارات ستاد بحران کشور سه استان البرز، فارس و خراسان شمالی به طور پایلوت برای ردیابی تعدادی از آفات و بیماری های مهم به پهپاد مجهز شده اند، اظهار داشت: با استفاده از تصاویر ارسالی از این پهپاد ها، نقشه رنگی با قابلیت تشخیص آفات و بیمار بدون حضور کارشناسان در منطقه تهیه می شود.
ابطالی افزود: آفات و بیماری های مهم شامل بیماری جاروک لیمو ترش، گرینینگ یا میوه سبز مرکبات، پسیل مرکبات، سفیدک داخلی مو، آفت مگس مدیترانه ای و ملخ می باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر پرواز پهپاد ها در استان های البرز و فارس انجام شده و برای استفاده از این سیستم نوین در کنترل ملخ صحرایی و ملخ های بومی در مناطق صعب العبور و کوهستانی برنامه ریزی کرده ایم.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در راستای بکارگیری پهپاد ها به منظور پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های مهم گیاهی امسال تفاهم نامه ای با دانشگاه تهران و با شرکت دانش بنیان امضا کردیم تا شناسایی عوامل بیماری یا آفات بر اساس طیف رنگی تعیین شود.
وی در مورد اعتبارات سیستم های نوین اعلام کرد: تا کنون ۹۰۰ میلیون تومان برای تهیه این سیستم ها تخصیص یافته که ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به پهپاد ها و دوربین ها و ۲۰۰ میلیون تومان برای تهیه نقشه های رنگی توسط دانشگاه تهران است.
ابطالی با اشاره به برنامه توسعه ای این سازمان در بکارگیری ابزار و سیستم های نوین، گفت: برنامه ما این است که همه عوامل مهم بیماری زا، آفات و علف های هرز را در کتاب طیف رنگی عوامل خسارت زا آماده کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/vhmgiz