پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   مبارزه تلفیقی در باغات مرکبات املش با آفت مگس مدیترانه‌ای انجام شد
20 آبان 1395 , ساعت 8:12

مدیر جهاد کشاورزی املش:

مبارزه تلفیقی در باغات مرکبات املش با آفت مگس مدیترانه‌ای انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: در ۲۳۵ هکتار از باغات مرکبات شهرستان املش علیه آفت مگس مدیترانه‌ای مبارزه تلفیقی انجام شد.

مسعود امیربنده‌ای در این باره اظهار داشت: مگس مدیترانه ای از جمله آفات باغات مرکبات و خرمالوست که در فصل پاییز همزمان با میوه دهی درختان مرکبات و خرمالو باعث خسارت فراوان به باغداران می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای ابتدا در آفریقای جنوبی و در کشورمان سال ۶۲ در مازندران مشاهده شد و اکنون در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان و گیلان هم مشاهده و گزارش شده و یک مزاحم جدی برای باغداران است.

امیربنده‌ای اعلام کرد: این آفت در دهه‌های اخیر به‌علت سرمای شدید و یخبندان فصل سرما از میزان قدرت تخریب و تکثیر و آسیب ناشی از آن کاسته شده بود ولی متأسفانه در سال‌های اخیر با توجه به شرایط جوی مساعد طغیان کرده است.

وی افزود: مگس مدیترانه‌ای پس از سوراخ کردن میوه مرکبات از جمله انواع پرتغال و راهیابی به داخل میوه اقدام به تخم ریزی می‌کند که با تبدیل تخم این مگس به لارو از داخل میوه برای تغذیه استفاده می‌کند و باعث پوسیده شدن از درون میوه و ریزش از درخت می‌شود.

امیربنده‌ای گفت: برای کنترل و مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای و ترویج شیوه مبارزه و مقابله شیمیایی با این آفت هزار لیتر پروتئین را به همراه ۸۰ لیتر سم از نوع مالاتیون بین ۳۵۱ باغدار مرکبات املشی در ۱۲ روز اول آبان ماه توزیع شده است و همزمان ۵ هزار کارت زرد هم توزیع شده تا مبارزه و مقابله جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر مبارزه تلفیقی با آفت مگس مدیترانه ای در ۲۳۵ هکتار از باغات مرکبات این شهرستان، در ۵ روستای کوهپایه‌ای تولیدکننده مرکبات از قبیل عباس گوابر، نارنج داربن، شبخوس سرا، جورکاسر و درزی گوابر کلاس آموزش توجیحی برگزار شده و ۹۰ مرکبات‌کار املشی با نحوه کنترل این آفت آشنا شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان املش اظهار کرد: شهرستان املش با ۳ هزار و ۶۷ هکتار باغ مرکبات، رتبه دوم استان را در تولید مرکبات دارد که ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار آن پرتغال، ۲۶۰ هکتار آن نارنگی، ۱۱۵ هکتار نارنج، ۳۶ هکتار لیمو ترش و یک هکتار هم به گریپ فروت اختصاص دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/iAKBy5

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
No Thoughts on مبارزه تلفیقی در باغات مرکبات املش با آفت مگس مدیترانه‌ای انجام شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>