پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   عملیات تله گذاری برای شکار مگس مدیترانه ای در باغ های مهریز آغاز شد
24 آبان 1395 , ساعت 9:42

عملیات تله گذاری برای شکار مگس مدیترانه ای در باغ های مهریز آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: بمنظور مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه که محصولات انار منطقه را در معرض تهدید قرار داده با همکاری باغداران این شهرستان طرح تله گذاری در باغ های انار آغاز شده است

مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: بمنظور مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه که محصولات انار منطقه را در معرض تهدید قرار داده با همکاری باغداران این شهرستان طرح تله گذاری در باغ های انار آغاز شده است .
کامیار رسولی عصر یکشنبه افزود: در قالب این طرح با همکاری کشاورزان در شهر و بخش مرکزی شهرستان مهریز نسبت به نصب تله و مبارزه جدی با مگس مدیترانه ای اقدام خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال زارعی جاری افزون بر ۷۰ درصد سطح باغ های محصول انار مهریز دچار آفت مگس مدیترانه ای و همچنین کرم گلوگاه شده که همین امر خسارت زیادی را به کشاورزان منطقه وارد کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی مهریز بدون اشاره به میزان خسارت های وارد شده به علت این ۲ آفت اظهار داشت: برای جلوگیری ازشیوع آفت ها به همکاری کشاورزان در اجرای دقیق طرح های مقابله بخصوص طرح تله گذاری نیاز است.

مگس مدیترانه ای
رسولی گفت: اقدام های زراعی و بهداشت باغ و مزرعه نقش مهمی در کاهش جمعیت مگس مدیترانه ای دارد و با جمع آوری و دفن میوه های آلوده از جمله میوه هایی که بر زمین افتاده و آنهایی که بیش از حد رسیده اند یک ضرورت در مدیریت آفت است.
این مسئول خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که میوه های افتاده بر روی زمین ممکن است به زودی دچار فساد شوند که در این صورت لارو از داخل میوه خارج می شود بنابراین ضرورت دارد که میوه های آلوده حداکثر طی ۲ روز پس از افتادن جمع آوری شوند.
رسولی گفت: به علت خسارت شدید این آفت بر روی انار در شهرستان مهریز باید توجه داشت که انارهای چیده شده به هیچ عنوان انبار سازی و یا در گوشه باغ رها نشوند زیرا محیط انبار برای تخم ریزی این آفت بسیار مناسب است.
وی تصریح کرد: رها کردن میوه ها در کنار باغ مانع تخم ریزی این آفت نخواهد شد بلکه محیط مناسبی جهت افزایش جمعیت توسط این آفت می باشد ، بنابراین توصیه می شود از انبار کردن انار در باغها و یا کنار باغ بصورت جدی خودداری شود.

مگس مدیترانه ای
مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفت های مهم قرنطینه ای کشور است که میزبان های بسیاری دارد از جمله هلو، شفتالو، خرمالو، انواع مرکبات، انار، توت، انجیر، گردو و بسیاری دیگر از محصولات و بنابراین به همین علت لازم است تا مبارزه جامع و همگانی با این آفت انجام گیرد.
۸۰۰ هکتار از سطح باغ های مهریز به کشت محصول انار اختصاص دارد و از هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۵ تن محصول برداشت می شود و مهمترین ارقام انار تولیدی این شهرستان شامل میخوش ، انار گل ، تفتی ،حصیبی و شهواراست و ۲ هزار خانوار مهریزی در زمینه تولید انار فعالیت دارند.
میزان اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار آن را باغ ها تشکیل می دهد.
شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/SuAFo0

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به مشاهده آفت مگس مدیترانه ای در باغهای گلستان هشدار داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کیانوش حق نما با بیان ...
مگس مدیترانه ای باغهای میوه خراسان جنوبی را تهدید می کند این آفت که به طاعون باغات معروف است و به بیش از 300 محصول کشاورزی هجوم می برد در ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از آغاز مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغ های این شهرستان خبر داد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران(مازندپاج)، ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مبارزه با آفات در 60 هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی این استان در سال جاری هدفگذاری شد. مسلم مجد آبادی ...
No Thoughts on عملیات تله گذاری برای شکار مگس مدیترانه ای در باغ های مهریز آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>