پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   ایران الگوی بکارگیری فن آوری های نوین برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است
24 آبان 1395 , ساعت 12:55

ایران الگوی بکارگیری فن آوری های نوین برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است

دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا (SWAC) با اظهار شگفتی از بکارگیری پهپاد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در کشورمان، می گوید ایران پیشگام و الگو برای همه کشورهای درگیر با این آفت است

دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا (SWAC) با اظهار شگفتی از بکارگیری پهپاد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در کشورمان، می گوید ایران پیشگام و الگو برای همه کشورهای درگیر با این آفت است.
همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. ظرف کمتر از دو ساعت با هماهنگی سازمان حفظ نباتات، شرایط برای مصاحبه با دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا (SWAC) فراهم شد.
کیت کریسمن که برای شرکت در دومین کارگاه آموزشی طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی به تهران آمده، مشتاق است درباره اهمیت مبارزه با این آفت و خطرات آن در بخش کشاورزی صحبت کند.
این کارشناس آمریکایی، ۳۰ سالی است که در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) فعالیت دارد و تا کنون ۱۵ بار به ایران سفر کرده است.
کریسمن، ملخ صحرایی را یکی از مخاطره آمیزترین آفت مهاجر می داند و می گوید: غذای یک روز یک دسته چند صد میلیونی از این آفت بالدار معادل غذای دو روز مردم تهران است. وی داشتن طرح های اضطراری در کشورهای درگیر با این آفت را به دلیل وقوع جنگ ها، ناامنی و تغییرات شرایط آب و هوایی ضروری می داند.
به گفته کریسمن با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، جمعیت ملخ صحرایی ظرف شش ماه ۵۰۰ برابر می شود.
وی با اظهار شگفتی از بکار گیری فناوری های نوین و پهباد برای ردیابی و شناسایی ملخ صحرایی در کشورمان ، می گوید ایران پیشگام و الگو برای همه کشورهای درگیر با این آفت است.

کریسمن
•ملخ صحرایی تا چه حد برای بخش کشاورزی تهدید کننده است؟
-سوابق و تجربه کشورها نشان می دهد که این آفت بسیار خطرناک است، زیرا در حداقل زمان، مقدار زیادی از محصولات کشاورزی و همچنین مراتع تغذیه می کند. تصور کنید که غذای یک روز یک دسته ملخ صحرایی بالدار به وسعت تهران که شامل صدها میلیون ملخ می شود، معادل غذای دو روز مردم این شهر است. این آفت در عین حال قابلیت جابجایی بالایی دارد و در روز می تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند. بنابراین ملخ صحرایی قادر است ظرف چند روز از چابهار به تهران برسد.
• استراتژی سازمان فائو برای مقابله با این آفت خسارت زا چیست؟
– استراتژی فائو، پیشگیری از تشکیل دسته جات ملخ صحرایی و مهاجرت آنها به سایر کشورها است. ما منتظر نمی شویم که این اتفاق بیفتد بلکه در تلاش هستیم از خطر پیشگیری کنیم.یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری، دیده بانی و ردیابی ملخ صحرایی در کشورهایی است که در مناطق تولید مثل این آفت واقع شده اند. در حال حاضر ۲۵ کشور در خط مقدم درگیری با ملخ صحرایی هستند که برخی دارای ساختار و ظرفیت های خوبی برای کنترل این آفت هستند.ایران،هند و پاکستان دارای ظرفیت های مناسبی برای مقابله با ملخ صحرایی هستند.

کیت کریسمن

•چندی پیش دومین کارگاه آموزشی طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی در مواقع طغیانی در منطقه جنوب غرب آسیا در تهران و در سازمان حفظ نباتات کشور با حضور نمایندگانی از کشورهای هند، پاکستان و افغانستان برگزار شد. چرا فائو به طرح های اضطراری روی آورده است؟
-این طرح های اضطراری برای همه کشورها درگیر با ملخ صحرایی در نظر گرفته شده و اجرا می شود.هدف از طرح های اضطراری ردیابی، شناسایی و پیش آگاهی از شرایط این آفت و مبارزه به موقع با آن است. این طرح های برای مواقعی که کشورها در جستجوهایشان آفت را نمی توانند شناسایی کنند به اجرا در می آید.
•تصور می کردم ضرورت داشتن طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی بیشتر به علت وقوع جنگ های داخلی و یا فرامرزی در بعضی از کشورهای منطقه خاورمیانه است که به آنها فرصت مبارزه با این افت را نمی دهد.
-البته عوامل ناامنی یکی از دلایل تهیه طرح های اضطراری است، چرا که گروه های دیده بان و جستجوگر در حوزه حفظ نباتات به علت ناامنی در این کشورها، امکان ورود به برخی مناطق را برای شناسایی و ردیابی ملخ صحرایی ندارند، ضمن آن که روابط بد سیاسی میان دو کشور هم گاهی مانع از شناسایی این آفت در حد فاصل مرزهای آنان می شود و در نتیجه اطلاعات بین کشورها رد و بدل نمی شود.
•چه دلایل دیگری داشتن طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی را ضروری می کند؟
-تغییرات شرایط آب و هوایی بر رشد جمعیت این آفت و مهاجرت آنها برای تغذیه تاثیر می گذارد. اگر شرایط اقلیمی مناسب باشد، جمعیت ملخ صحرایی ظرف شش ماه ۵۰۰ برابر می شود. یکی از وظایف و مسوولیت های سازمان فائو این است که اطلاعات مربوط به این آفت را به موقع در اختیار کشورها قرار دهد و با آموزش های لازم،آنها را برای مقابله با ملخ صحرایی در شرایط اضطراری و طغیانی آماده کند.
•آیا سازمان فائو برای اجرای طرح های اضطراری در کشورهای فقیر، کمک مالی می کند؟
-فائو یک سازمان کمک کننده مالی نیست، اما می تواند کشورهایی را که نیاز مالی برای اجرای طرح های اضطراری را دارند به کشورهای حامی متصل کند.
•طرح های اضطراری دارای چه شاخص هایی هستند؟
– هر کشوری طرح های اضطراری با شاخص های خودش را تهیه می کند. در واقع شاخص های این طرح به امکانات، ساختار و منابع انسانی کشورها برای مبارزه با آفات و میزان سطحی که در معرض خطر ملخ صحرایی هستند، بستگی دارد. اگر افزایش جمعیت این آفت و مهاجرت آن بیش از حد انتظار باشد در آن زمان طرح اضطراری اجرا می شود.در این صورت به منابع مالی و امکانات بیشتری برای مقابله نیاز است و سایر دستگاه ها و ارگان های یک کشور باید برای اجرای طرح وارد عمل شوند.

کیت کریسمن
•شما به مدیریت مشترک بین کشورها برای اجرای طرح های اضطراری تاکید دارید. مدیریت مشترک برای مقابله با ملخ صحرایی در منطقه جنوب غرب آسیا و میان چهار کشور ایران، هند، پاکستان و افغانستان در چه سطحی است؟
– مدیریت مشترک به میزان زیادی به همکاری بین کشورها بستگی دارد. بخشی از طرح های اضطراری هم به این موضوع می پردازد. هر کشوری منابع خودش را دارد و استفاده از منابع مشترک منوط به چگونگی ارتباط میان کشورهای عضو است. به نظر من مدیریت مشترک بین کشورهای عضو کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا خوب است و هر چند گاهی شرایط سیاسی تغییر می کند، اما مدیریت مشترک برای کنترل این آفات راضی کننده است.
•نقش ایران را در منطقه جنوب غرب آسیا در زمینه مدیریت و کنترل ملخ صحرایی چگونه می بینید؟
-یکی از نقش های ایران در حوزه مقابله با این آفت، میزبانی کارگاه های آموزشی است. ما مایلیم این کارگاه ها در دیگر کشورهای عضو کمیسیون نیز برگزار شود، اما در افغانستان به علت ناامنی و شرایطی که گروه طالبان ایجاد کرده نمی توانیم کارگاه آموزشی را داشته باشیم.برگزاری این کارگاه ها در هند و پاکستان هم راحت نیست، زیرا شرایط سیاسی دو کشور در نوسان است. در حال حاضر ایران کشور ایده آلی برای برگزاری کارگاه های آموزشی مربوط به ملخ صحرایی به شمار می رود.نقش دیگر ایران در منطقه به لحاظ استفاده از فن آوری های نوین برای مقابله با ملخ صحرایی است.
•با توجه به بازدیدهایی که از آمادگاه البرز و پهباد ها در حوزه سازمان حفظ نباتات برای شناسایی و ردیابی ملخ صحرایی داشتید، شرایط را چطور ارزیابی می کنید؟
-صادقانه بگویم با دیدن پهپاد ها و بکارگیری سیستم های نوین برای ردیابی آفات، شگفت زده شده ام.سازمان فائو به دنبال استفاده از پهباد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است و ایران بعد از سازمان فائو برای بکارگیری از این فن آوری جدید پیشگام شده است.ایران می تواند از نظر بهره گیری از سیستم های نوین در ردیابی آفات مهاجر برای منطقه و کل کشورهای درگیر با این آفت از غرب آفریقا تا هند الگو باشد.
از طرفی در این بازدیدها، استفاده از سیستم سمپاش پیشرفته و تخصصی برای مبارزه با ملخ صحرایی هم مرا شگفت زده کرد. در دنیا فقط یک شرکت این سمپاش را تولید می کند، زیرا این نوع سمپاش بسیار حرفه ای و تخصصی و برای مبارزه با آفت دارای تکنیک بالایی است. فکر می کنم این ظرفیت خوبی برای ایران و سایر کشورهای درگیر با ملخ صحرایی است و ایران می تواند نقش رهبری برای سایر کشورها به منظور پیشگیری از هجوم ملخ صحرایی ایفا کند.
•در کارگاه آموزشی پنج روزه طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی در تهران چه تصمیمات جدیدی اتخاذ شد؟
-مهمترین نتیجه آن بود که هر یک از چهار کشور باید طرح های اضطراری خود را برای مقابله با ملخ صحرایی به روز کنند. البته این طرح ها ممکن است روی کاغذ خوب باشند، اما در عمل کارایی لازم را نداشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم سال آینده میلادی، یک مانور آزمایشی برای این طرح در ایران داشته باشیم.
•این مانور آزمایشی در کجا اجرا می شود؟
-مانور طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان و چابهار اجرا و تمام سطوح دولتی، درگیر این مانور خواهند شد. در این مانور که شبیه مانور نظامی است، وانمود می کنیم ایران در معرض هجوم ملخ صحرایی قرار گرفته و طرح اضطراری را اجرا می کنیم تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.در این مانور ناظرانی از کشورهای عضو حضور خواهند داشت.

لینک کوتاه: https://goo.gl/0dQK9i

گفت و گو: فرحناز هاشمی- خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

مطالب مرتبط

آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی جنوب شرق کشور با هدف آمادگی کنترل آفات عمومی و قرنطینه‌ای در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
کارشناس حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تهدید احتمالی چهار گونه آفت ملخ در استان رصد می‌شود. اسماعیل موحدی کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ...
No Thoughts on ایران الگوی بکارگیری فن آوری های نوین برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>