پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   هندوانه کاران هشتبندی در شب یلدا “افسوس” برداشت می‌کنند؟!
26 آبان 1395 , ساعت 10:42

هندوانه کاران هشتبندی در شب یلدا “افسوس” برداشت می‌کنند؟!

‌شيوع بیماری موزاییک سبزرنگ در مزارع هندوانه شب يلدا در هشت بندي میناب سرمايه و دست رنج كشاورزان را در معرض نابودي قرار داده و ورشكستگي، هندوانه كاران را تهديد می‌کند

‌شیوع بیماری موزاییک سبزرنگ در مزارع هندوانه شب یلدا در هشت بندی میناب سرمایه و دست رنج کشاورزان را در معرض نابودی قرار داده و ورشکستگی، هندوانه کاران را تهدید می‌کند.

شیوع بیماری در مزارع هندوانه منطقه هشت بندی میناب باعث کاهش شدید ثمر‌دهی مزارع و خسارت شدید به کشاورزان هندوانه کارشده است.

فصل برداشت هندوانه در حالی در شهرستان میناب شروع‌شده که شیوع این بیماری امان کشاورزان منطقه را بریده است. به‌رغم اینکه، سالانه هزینه‌های زیادی برای تولید محصولات باغی می‌شود، اما با بروز آفت‌ها و بیماری‌ها دسترنج یک‌ساله کشاورزان هدر می‌رود.

 

“بیماری موزاییک سبزرنگ”

مدیر جهاد کشاورزی میناب با اشاره به مشخصات و چگونگی مبارزه با این بیماری، اظهار کرد: بیماری موزاییک هندوانه روی گیاهان جالیزی در همه قاره‌ها بیماری ایجاد می‌کند و بر روی هندوانه میزان خسارت این بیماری در برخی کشورها تا ۸۰درصد گزارش‌شده است که در برخی مزارع نیز خسارت آن ۱۰۰درصد بوده است که همه اندام این گیاه به این بیماری آلوده می‌شود.

محمد سالاری عنوان کرد: نشانه‌های این بیماری به میزان سن و زمان آلودگی گیاه ارتباط دارد.

این مقام مسئول با اشاره به علائم این بیماری، خاطرنشان کرد: کوتولگی شدید یا متوسط، بدشکلی برگ، تاولی و لکه‌های سبز روشن از علائم مشخص این بیماری است.

موزاییک هندوانه

وی سطح زیر کشت هندوانه در سطح شهرستان را ۲هزار و۵۰۰هکتار عنوان کرد و افزود: کاشت گندم در اطراف مزارع جالیز برای کنترل بیماری و استفاده از ارقام مقاوم یکی از بهترین روش‌های مبارزه با بیماری‌های ویروسی است.

شیوع بیماری در مزارع کشاورزی منطقه هشتبندی شهرستان میناب یکی از عوامل اصلی بروز خسارت سنگین طی این سال‌ها به کشاورزان این منطقه بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در همین راستا پیش‌بینی کرد ۲۷۱ هزار و۵۰۰ تن محصول هندوانه پاییزه از مزارع استان برداشت شود.

سید حسن حسینی زیارتی، عنوان کرد: منطقه هشتبندی میناب از مناطق مهم تولید هندوانه خارج از فصل و شب یلدا در هرمزگان و کشور است.

وی خاطرنشان کرد: هندوانه‌های برداشت‌شده علاوه بر مصرف داخلی، به بازارهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اراک و مشهد فرستاده می‌شود.

وجود یک مرکز تحقیقات کشاورزی برخوردار از بودجه، تجهیزات و کارشناسان مجرب از نیازهای ضروری کشاورزی منطقه هشتبندی به‌عنوان قطب کشاورزی هرمزگان است.

 

بازدید مسئولان کشوری از مزارع هشتبندی

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه بازدید از مزارع هندوانه هشتبندی و توکهور شهرستان میناب، گفت: هندوانه هرمزگان امسال هم زینت‌بخش محفل شب یلدای ایرانی‌هاست و برای تأمین آن هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

کرامت الله اکبرپور عنوان کرد: بخش اندکی از مزارع هندوانه هرمزگان به ویروس موزاییک سبزرنگ هندوانه آلوده‌شده بود که با کنترل به‌موقع آن از خسارات زیاد به کشاورزان جلوگیری شد و برای تأمین هندوانه شب یلدا هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته ویروس موزاییک سبزرنگ هندوانه از سال‌های گذشته در این منطقه بوده است و سازمان حفظ نباتات کشور با آموزش بهره‌برداران و ارائه دستورالعمل‌های مناسب این بیماری را تاکنون کنترل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که طبق دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات، عملیات کشت خود را انجام داده‌اند، خسارت ندیده‌اند و کسانی که توجهی به هشدارهای سازمان حفظ نباتات نداشته‌اند، دچار خسارت شده‌اند.

 

کشاورزی کردم که ضرر برداشت کنم

احمدرضا رفیعی از هندوانه کاران منطقه هشتبندی گفت: در سال زراعی جاری قریب به ۵۰ هکتار را زیر کشت هندوانه برده‌ام که متأسفانه بالای۵۰درصد آن به بیماری مبتلا شده است و تاکنون هیچ راه چاره‌ای نیز برای آن پیدا نکرده‌ام.

رفیعی با ابراز ناراحتی از وضع کشاورزی خود، عنوان کرد: هزینه‌های سرسام‌آور سم‌پاشی زمین کشاورزی برای مقابله با بیماری تاکنون بی‌نتیجه بوده و خسارات سنگینی به مزرعه وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بالای ۴۰۰ میلیون تومان برای این زمین هزینه کرده‌ام که متأسفانه نزدیک به ۵۰ درصد آن به بیماری مبتلا شده و هیچ محصولی از این مقدار به دستم نمی‌آید.

به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌ضابطه و غیرعلمی برای مقابله با آفات در مزارع کشاورزی، بسیاری از پشه‌ها و مگس‌های مفید به‌ویژه زنبورعسل در مزارع از بین رفته‌اند که این امر خود باعث شیوع آفات و کاهش برداشت محصول در مزارع کشاورزی شده است.

موزاییک هندوانه

قائم‌مقام صنف کشاورزان و منابع طبیعی هرمزگان نیز ضمن تائید این بیماری‌ اظهار کرد: آفت شیوع یافته در مزارع هندوانه سایر مزارع کشاورزی نظیر کدو، خیار سبز و گوجه‌فرنگی را نیز تهدید می‌کند و کارشناسان داخلی برای این بیماری در طی این سال‌ها راه علاجی نیافته‌اند.

علی رئوفی تصریح کرد: اگر کارشناسان داخلی بادانش بومی راه مقابله‌ای برای این بیماری را ندارند از دانش‌های نوین جهانی برای مقابله با آن استفاده کنند تا کشاورزان هرساله دچار این خسارت‌های سنگین نشوند.

وی با ابراز نگرانی از شیوع این بیماری، عنوان کرد: تا اوایل دهه ۷۰ بهترین محصول هندوانه از مزارع کشاورزی در هشتبندی برداشت و به بازار مصرف کشور عرضه می‌شد، ولی از زمان شیوع این بیماری در مزارع هندوانه برداشت محصول به‌شدت کاهش‌یافته است.

رئیس نظام صنف کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب با ابراز گلایه از اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینکه بخش اندکی از مزارع هشتبندی به ویروس موزاییک سبزرنگ هندوانه آلوده‌ شده، افزود: اگر این بیماری مهارشده یا تحت کنترل است، پس چرا هنوز مزارع هشتبندی به این بیماری آلوده است و عده زیادی از کشاورزان مزارع هندوانه خود را که حاصل زحمت و سرمایه‌شان هست به‌آسانی رها می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در صورت شیوع بیماری در مزارع کشاورزی هشتبندی قطعاً برداشت هندوانه شب یلدای کشور ‌با کاهش روبرو خواهد شد و بسیاری از کشاورزان به دلیل شیوع این بیماری به‌ احتمال‌ زیاد اصلاً محصولی برداشت نکنند و اگر محصولی برداشت کنند، بسیار کم است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/aGVk5u

 

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on هندوانه کاران هشتبندی در شب یلدا “افسوس” برداشت می‌کنند؟!

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>