پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ایران سومین تولیدکننده گردو در دنیا/کرم چوب‌خوار در کمین باغ‌های گردو
23 آبان 1395 , ساعت 10:11

مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی

ایران سومین تولیدکننده گردو در دنیا/کرم چوب‌خوار در کمین باغ‌های گردو

مدیرکل میوه‌های سردسیری و نیمه‌ سردسیری، گفت: سالانه 230 هزار تن گردو در کشور تولید می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای واردات رسمی گردو خارجی نداده و گردوهای موجود در بازار از مبادی غیررسمی وارد شده است

گردو یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین محصولات خشکباری و روغنی در جهان محسوب می‌شود، به طوری که ۱.۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت گردو در جهان بوده و سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول برداشت می‌شود.

کشورهای مهم تولیدکننده گردو در جهان به ترتیب میزان تولید؛ چین، آمریکا، ایران، ترکیه،‌ مکزیک، هند، شیلی، سروستان، اوکراین و اسپانیا هستند و ایران از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم دنیا بعد از چین را دارد، اما از نظر میزان تولید پس از چین و آمریکا مقام سوم را به خود اختصاص داده است. سرانه تولید جهانی گردو برای هر نفر کمتر از نیم کیلوگرم است، در صورتی که این رقم در ایران ۳ کیلوگرم است.

رمضان رویین‌تن مدیر کل میوه‌های سردسیری و نیمه‌سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد وضعیت تولید گردو در کشور، اظهار داشت: سالانه ۲۳۰ هزار تن گردو در سطح زیر کشت ۱۵۳ هزار هکتاری در ایران به دست می‌آید، یعنی متوسط عملکرد در هر هکتار ۱۹۰۰ کیلوگرم است.

وی ارزش اقتصادی گردوی تولیدی ایران را ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: این رقم معادل ۱.۶۵ میلیارد دلار است که در صورت بهبود عملکرد در هکتار می‌تواند به سه برابر این رقم افزایش یابد.

رویین‌تن مهمترین استان‌های تولیدکننده گردو در کشور را کرمان، همدان، لرستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه اعلام کرد و گفت: بزرگترین چالش ما در تولید گردو سرمازدگی، خشکسالی، قدیمی بودن باغات و آفت‌ها عنوان کرد و گفت: اگر این مشکلات را برطرف کنیم و از طریق پیوندزنی و سرشاخه‌کاری درختان اصلاح شوند، تولید گردو از ۲۳۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن در همین سطح موجود خواهد رسید.

مدیر کل میوه‌های سردسیری و نیمه‌سردسیری وزارت جهاد کشاورزی آفت چوب‌‌‌خوار گردو را یکی از مشکلات با‌غ‌های قدیمی عنوان کرد و افزود: این آفت به دلیل خشکسالی، آبیاری‌های غلط و قدیمی بودن باغ‌ها در حال افزایش است که باید با جوان‌سازی باغ‌ها و استفاده از روش‌های نوین آبیاری آن را کنترل کرد.

وی در مورد صادرات گردو نیز اظهار داشت: در چند سال گذشته به طور متوسط ۵ هزار تن گردو به قیمت کیلویی ۶ تا ۸ دلار صادر شده که می‌تواند افزایش یابد.

رویین‌تن در پاسخ به اینکه پس چرا قیمت هر کیلو گردو در بازار ۵۰ هزار تومان به بالاست، اظهار داشت: باغدار هر کیلو گردوی با پوست را ۲۵ هزار تومان می‌فروشد که این قیمت در مرحله توزیع افزایش می‌‌یابد.

مدیر کل میوه‌های سردسیری و نیمه‌سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه اکنون گردوی چینی و شیلی هم در بازار به فروش می‌رسد، گفت: ما به اندازه نیاز کشور گردو تولید می‌کنیم و وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای واردات رسمی مغز گردو نداده است و اگر یک چنین کالایی در بازار دیده شود، به معنای آن است که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Cqh78K

مطالب مرتبط

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از سازمان حفظ نباتات کشور، مهندس فتاحی مدير حفظ نباتات استان يزد با اشاره به بروز خشكسالي در سالهای اخير در مناطق گردو کاری استان و کاهش ميزان ...
No Thoughts on ایران سومین تولیدکننده گردو در دنیا/کرم چوب‌خوار در کمین باغ‌های گردو

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>