پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   توصیه های جهاد کشاورزی برای محافظت از درختان باغی در مقابل یخبندان
6 آذر 1395 , ساعت 8:15

توصیه های جهاد کشاورزی برای محافظت از درختان باغی در مقابل یخبندان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برای محافظت از درختان باغی در مقابل یخبندان توصیه هایی ارائه کرد.

علیرضا شعبان نژاد در این ارتباط گفت: کشاورزان قبل از بروز تنش یخبندان میوه مرکبات و کیوی را برداشت کنند البته میوه، مرکبات و کیوی سرمای دو درجه زیر صفر را تحمل می کنند.
وی اظهار کرد: باغداران باید توجه کنند که برخی از ارقام همچون نارنگی پیج٬ یونسی و حتی پرتقال تامسون ناول نسبت به شکستگی شاخه ناشی از سنگینی برف حساس هستند که باید در قیم گذاری و مراقبت آنها توجه بیشتری داشته باشند.
شعبان نژاد تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ترک خوردگی تنه درختان ٬ سفید کردن تنه درختان از محل طوقه با دوغاب آهک ( چهار کیلو در یک بشکه ۲۰۰ لیتری) یا کائولین دو درصد توصیه می شود.
وی ادامه داد: استفاده از پوشش دور تنه با کاه و کلش٬ فوم یا گونی (از ارتفاع ۱۵ سانتیمتری سطح زمین) نیز برای جلوگیری از ترک خوردگی تنه توصیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: در زمان بروز تنش و بلافاصله بعد از یخبندان، هیچ گونه محلول پاشی تغذیه ای توصیه نمی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: همچنین در نهالستان هایی که اقدام به تولید نهال های گلدانی مرکبات (دارای قابلیت جابجایی) در فضای آزاد می کنند٬ در صورت پیش بینی بارش برف و بروز یخبندان، می توانند نهال ها را بصورت خوابیده روی زمین قرار داده تا زیر برف مدفون و تا زمان ذوب شدن برف در همان حالت باقی بمانند.
وی بیان کرد: در شب های یخبندان استفاده از منابع گرمایشی مناسب ( کاربرد پلار باغی٬ سوزاندن لاستیک و …) می تواند در کاهش خسارت ها موثر می باشد.
شعبان نژاد پیشنهاد کرد در زمانی که بروز یخبندان تشعشعی در شب وجود دارد (مواقعی که ستاره ها نمایان می شوند) ، از کنار زدن برف روی درختان ( در صورت نبود خطر شکستگی تاج) ممانعت شود.
سطح باغ های گیلان افزون بر ۱۱ هزار هکتار مرکبات، شش هزار هکتار کیوی و دو هزار هکتار گوجه سبز است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/EV9ddp

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
No Thoughts on توصیه های جهاد کشاورزی برای محافظت از درختان باغی در مقابل یخبندان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>