سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آلاینده‌های محصولات کشاورزی ردیابی و پایش می‌شوند
8 دی 1395 , ساعت 11:05

آلاینده‌های محصولات کشاورزی ردیابی و پایش می‌شوند

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست از پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر داد

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست از پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر داد.
شینا انصاری درباره میزان مصرف سموم در مناطق کشور گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده ۳استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران بیشترین سرانه مصرف سموم شیمیایی به ازای هر نفر بر لیتر را دارند که این موضوع با توجه به شرایط خاص اقلیمی این استان‌ها و میزان بالای رطوبت، همچنین بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی بسیار قابل تامل است.

وی با اشاره به استفاده روزانه عموم مردم از محصولات کشاورزی گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست از سال ۱۳۹۳با توجه به جایگاه نظارتی خود در موضوع آلودگی منابع آب و خاک و به تبع آن محصولات کشاورزی، اقدام به تهیه و تجهیز زیرساخت‌ها در بخش‌های آزمایشگاهی مرتبط با این حوزه کرده است.

وی ادامه داد: پس از تجهیز آزمایشگاه‌ها و بررسی و پایش محصولات از نظر آلودگی به «فلزات سنگین، نیترات و فسفات» طی سال‌های ۹۳و ۹۴، گزارش پایش‌های انجام شده روی تعدادی از محصولات کشاورزی پرمصرف به مبادی ذی‌ربط اعلام شد.

انصاری با بیان اینکه انتخاب میوه‌ها و سبزی‌ها برای پایش بر مبنای محصولات پرمصرف عموم مردم در طول سال صورت گرفته، اظهار کرد: با توجه به آنکه پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌شد، دستورالعمل‌های آماده‌سازی‌ و هضم آنالیز محصولات موردنظر براساس منابع داخلی و خارجی تهیه و تدوین شد.

به گفته این مقام مسئول، پس از پایش پارامترهایی همچون فلزات سرب، کادمیوم، نیترات و فسفات در محصولات منتخب، نتایج آزمایش‌ها با استانداردهای ملی، همچنین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و فائو مقایسه و نتایج اعلام شد.

وی با تأکید بر اینکه براساس چند نوبت آنالیز شاخص‌های تعیین شده، امکان اظهارنظر قطعی درخصوص وجود یا نبود آلودگی و تعمیم آن به تمامی محصولات کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع نیازمند پایش مستمر در بازه‌های زمانی منظم است. از این رو، ضروری است نتایج این پایش‌ها در کنار نتایج حاصل از بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های سایر بخش‌های تخصصی ذیربط همچون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار گیرد تا بتوان نتایج قابل‌قبولی از پایش‌ها ارائه داد.

وی پیگیری برای شناسایی محل کشت و منبع آلودگی در مواردی که نتایج پایش شاخص‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را ازجمله دستاوردهای مهم پایش‌های انجام شده برشمرد و افزود: نخستین گام برای کاهش مصرف سموم، همچنین کاهش میزان باقیمانده سموم و آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، شناسایی محل کشت محصولاتی است که میزان آلاینده‌های آنها بیشتر از حد مجاز است یا در تولید و کشت آنها از سموم غیرمجاز استفاده شده است.

 

حذف یارانه سموم و کودهای شیمیایی مهم‌ترین راهکار برای کاهش آلودگی
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست، حذف یارانه بر نهاده‌های شیمیایی به‌خصوص سموم و کودها را ازجمله مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای میزان مصرف ترکیبات شیمیایی در محصولات کشاورزی را کنترل کرد. انصاری گفت: اجرایی شدن طرح ردیابی و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در سطح ملی از دیگر اقدام‌های ضروری به‌منظور جلوگیری از توزیع محصولات دارای باقیمانده سموم و فلزات سنگین بیش از حد مجاز است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/J06YR6

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

آثار یک قارچ کش ممنوعه به نام کلروتالونیل که از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته، در آب آشامیدنی سراسر فرانسه کشف شده است. به ...
نشست دورهمی صنعت و دانشگاه با موضوع چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در ارومیه برگزار شد.. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، باقیمانده آلاینده ...
پژوهش‌هایی که در حوزه باروری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که سموم محیطی می‌توانند بر قدرت باروری مردان تاثیر منفی داشته باشند و به کاهش آن منجر شوند. به گزارش ایسنا ...
چهاردهمین اجلاس کمیته آلاینده های مواد غذایی کدکس 17-13 اردیبهشت ماه سال‌جاری (7-3 می 2021) بصورت مجازی برگزار گردید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در ...
No Thoughts on آلاینده‌های محصولات کشاورزی ردیابی و پایش می‌شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>