آلاینده‌های محصولات کشاورزی ردیابی و پایش می‌شوند

سازمان حفاظت محيط‌ زيست

چاپ

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست از پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر داد.
شینا انصاری درباره میزان مصرف سموم در مناطق کشور گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده ۳استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران بیشترین سرانه مصرف سموم شیمیایی به ازای هر نفر بر لیتر را دارند که این موضوع با توجه به شرایط خاص اقلیمی این استان‌ها و میزان بالای رطوبت، همچنین بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی بسیار قابل تامل است.

وی با اشاره به استفاده روزانه عموم مردم از محصولات کشاورزی گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست از سال ۱۳۹۳با توجه به جایگاه نظارتی خود در موضوع آلودگی منابع آب و خاک و به تبع آن محصولات کشاورزی، اقدام به تهیه و تجهیز زیرساخت‌ها در بخش‌های آزمایشگاهی مرتبط با این حوزه کرده است.

وی ادامه داد: پس از تجهیز آزمایشگاه‌ها و بررسی و پایش محصولات از نظر آلودگی به «فلزات سنگین، نیترات و فسفات» طی سال‌های ۹۳و ۹۴، گزارش پایش‌های انجام شده روی تعدادی از محصولات کشاورزی پرمصرف به مبادی ذی‌ربط اعلام شد.

انصاری با بیان اینکه انتخاب میوه‌ها و سبزی‌ها برای پایش بر مبنای محصولات پرمصرف عموم مردم در طول سال صورت گرفته، اظهار کرد: با توجه به آنکه پایش و ردیابی آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی برای نخستین‌بار در سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌شد، دستورالعمل‌های آماده‌سازی‌ و هضم آنالیز محصولات موردنظر براساس منابع داخلی و خارجی تهیه و تدوین شد.

به گفته این مقام مسئول، پس از پایش پارامترهایی همچون فلزات سرب، کادمیوم، نیترات و فسفات در محصولات منتخب، نتایج آزمایش‌ها با استانداردهای ملی، همچنین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و فائو مقایسه و نتایج اعلام شد.

وی با تأکید بر اینکه براساس چند نوبت آنالیز شاخص‌های تعیین شده، امکان اظهارنظر قطعی درخصوص وجود یا نبود آلودگی و تعمیم آن به تمامی محصولات کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع نیازمند پایش مستمر در بازه‌های زمانی منظم است. از این رو، ضروری است نتایج این پایش‌ها در کنار نتایج حاصل از بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های سایر بخش‌های تخصصی ذیربط همچون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار گیرد تا بتوان نتایج قابل‌قبولی از پایش‌ها ارائه داد.

وی پیگیری برای شناسایی محل کشت و منبع آلودگی در مواردی که نتایج پایش شاخص‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را ازجمله دستاوردهای مهم پایش‌های انجام شده برشمرد و افزود: نخستین گام برای کاهش مصرف سموم، همچنین کاهش میزان باقیمانده سموم و آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، شناسایی محل کشت محصولاتی است که میزان آلاینده‌های آنها بیشتر از حد مجاز است یا در تولید و کشت آنها از سموم غیرمجاز استفاده شده است.

 

حذف یارانه سموم و کودهای شیمیایی مهم‌ترین راهکار برای کاهش آلودگی
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست، حذف یارانه بر نهاده‌های شیمیایی به‌خصوص سموم و کودها را ازجمله مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای میزان مصرف ترکیبات شیمیایی در محصولات کشاورزی را کنترل کرد. انصاری گفت: اجرایی شدن طرح ردیابی و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در سطح ملی از دیگر اقدام‌های ضروری به‌منظور جلوگیری از توزیع محصولات دارای باقیمانده سموم و فلزات سنگین بیش از حد مجاز است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/J06YR6