جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   مدیریت تلفیقی بهترین راه کنترل آفت مگس زیتون است
29 دی 1395 , ساعت 11:07

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان:

مدیریت تلفیقی بهترین راه کنترل آفت مگس زیتون است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: مدیریت تلفیقی آفت مگس میوه زیتون بهترین راه برای کنترل این آفت است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: مدیریت تلفیقی آفت مگس میوه زیتون بهترین راه برای کنترل این آفت است.

سعید قنادآموز عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به نتایج چند پروژه تحقیقاتی برروی آفت مگس میوه زیتون گفت روشهای مختلفی برای کنترل این آفت وجود دارد.

وی انواع روش‌ها را شامل تله‌ها، فرومون و تلفیق آن همراه با سمپاشی موضعی توسط طعمه غذایی مسموم عنوان کرد و افزود: این روشها هر یک تا حدودی در کاهش خسارت مهم هستند.

قنادآموز ادامه داد: برآیند نتایج حاصل از این پروژه‌ها نشان داد استفاده از روش تلفیقی با کاربرد کمترین میزان سم و رعایت مسائل بهداشتی و توجه به تغذیه و آبیاری باغ می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل این آفت داشته باشد.

وی تصریح کرد: بکارگیری تلفیقی انواع تله‌ها با نسبت‌های معین به نحوی‌ که جنبه‌های اقتصادی، کاربردی وکارایی هر یک از تله‌ها در ترکیب لحاظ شود، به‌ دلیل خاصیت هم پوشانی ایجاد شده، معایب اختصاصی هر یک از تله‌ها پوشش داده می‌شود.

وی افزود: در این روش تله‌ها نسبت به یکدیگر می‌توانند حالت هم افزایی ایجاد کنند و در کاهش میزان آلودگی کل باغ تاثیر داشته باشند.

مگس میوه زیتون یا به عبارت ساده‌تر،‌ مگس زیتون مهترین آفت زیتون در تمام دنیا به شمار می‌رود. این آفت یکی از مهمترین عوامل کاهنده‌ کیفیت و کمیت محصول زیتون نیز به شمار می‌رود. میوه‌های درخت زیتون، تنها میزبان طبیعی شناخته شده برای این حشره هستند. بسیاری از انواع زیتون خوراکی، مورد حمله مگس زیتون قرار می‌گیرند.

مگس زیتون تا سال ۱۳۸۳، جزو آفات قرنطینه‌ای کشور محسوب می‌شد، ولی در تابستان همان سال طبق گزارش سازمان حفظ نباتات، از طریق مرزهای غربی و به ویژه کشورهای عراق و ترکیه وارد کشور شد و به سرعت در تمامی مناطق زیتون‌خیز کشور پراکنده شد.

متعاقب مشاهده‌ آفت در واپسین روز مرداد ماه سال یاد شده در استان گیلان، آلودگی در زیتون کاری‌های سایر استان‌ها از جمله زنجان و قزوین نیز مشاهده شد.

با ردیابی‌هایی که از این آفت در کل کشور به عمل آمد، مشخص شد که بیشتر نقاط زیتون کاری شده‌ کشور به این آفت آلوده شده اند.

مگس زیتون در اولین سال حضورش در ایران، در ۱۳ استان گزارش شد.

هرچند که طی آن سال به دلیل مسائل مختلفی از جمله عدم آشنایی کافی با این آفت و نداشتن فرصت کافی جهت مطالعه چرخه زندگی آن، آمار دقیقی از مقدار خسارت این آفت منتشر نشد.

لاروهای این آفت از گوشت میوه زیتون تغذیه کرده و موجب ریزش میوه‌ها قبل از برداشت شده و در نتیجه کیفیت روغن استحصالی را نیز نامرغوب می‌کند. همچنین باعث ورود قارچ‌های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لاروها می‌شود، که بدین ترتیب اسیدیته داخل میوه‌ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

این گونه با توجه به افزایش سطح زیرکشت زیتون در ایران و آلودگی تقریبا تمام کشورهای زیتون خیز همسایه به این مگس، از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

نوع خسارت بسته به نوع محصول متفاوت است. اگر میوه­‌ها از ارقام کنسروی باشد، تمام آنها آسیب می‌بینند و بازار پسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می‌رود.

یک لارو به تنهایی، ۱۵۰-۵۰ میلی گرم از گوشت میوه را با توجه به رقم میوه مصرف می‌کند. هرچند، خسارت ریزش میوه‌ها با افزایش وزن و میزان روغن در میوه‌های باقی مانده تا حد زیادی جبران می‌شود. همچنین اگر لاروها در اوایل دوره زندگی بمیرند، با وجود علایم سوراخ شدگی، میوه‌ها می‌توانند به رشد طبیعی خود ادامه دهند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/FP4J07

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
سوسک چوبخوار امروز نخلستان‌های استان بوشهر را تهدید می‌کند و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به بهای نابودی کامل نخلستان‌ها در یک دهه آینده منجر شود. به گزارش خبرگزاری صدا و ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
No Thoughts on مدیریت تلفیقی بهترین راه کنترل آفت مگس زیتون است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>