پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   زنگ گندم کنترل شده است/ استفاده از مشورت‌های بین‌المللی برای کنترل عوامل بیماری‌زای مزارع گندم
16 فروردین 1396 , ساعت 15:23

مجری طرح گندم:

زنگ گندم کنترل شده است/ استفاده از مشورت‌های بین‌المللی برای کنترل عوامل بیماری‌زای مزارع گندم

زنگ گندم که در روزهای پایانی سال گذشته در برخی از مزارع ظاهر شده بود، کاملاً کنترل شده است و هم‌اکنون هیچ عامل بیماری‌زایی مزارع گندم را تهدید نمی‌کند، ضمن اینکه برای کنترل کلیه عوامل خسارت‌زا در مزارع گندم از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها استفاده شده است تا خودکفایی تولید این محصول پایدار باشد و در همین راستا مشورت‌های بین‌المللی نیز به‌کار گرفته می‌شود

زنگ گندم که در روزهای پایانی سال گذشته در برخی از مزارع ظاهر شده بود، کاملاً کنترل شده است و هم‌اکنون هیچ عامل بیماری‌زایی مزارع گندم را تهدید نمی‌کند، ضمن اینکه برای کنترل کلیه عوامل خسارت‌زا در مزارع گندم از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها استفاده شده است تا خودکفایی تولید این محصول پایدار باشد و در همین راستا مشورت‌های بین‌المللی نیز به‌کار گرفته می‌شود.

مجری طرح گندم امروز با اشاره به برخی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای کنترل و به حداقل رساندن حضور بیماری در مزارع گندم، گفت: در سال زارعی جاری سعی شده است از ارقام مقاوم به بیماری استفاده شود، همچنین سم‌های مورد نیاز برای مقابله با بیماری‌های گندم تأمین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده، ضمن اینکه کارشناسان و مروجان به‌طور ویژه و دائم در مزارع گندم حضور دارند و راهنمایی‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: برای مدیریت و کاهش خسارات ناشی از بیماری‌های گندم علاوه بر مشورت‌های بین‌المللی از نظر متخصصان داخلی نیز استفاده می‌شود تا به‌روزترین روش‌های علمی شناسایی و به‌کار گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه برداشت نوبرانه گندم از اسفندماه آغاز شده است، عنوان کرد: نخستین برداشت در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان انجام شد و از نیمه دوم فروردین‌ماه به تدریج در مناطق گرم و خشک ازجمله جنوب خوزستان، جنوب فارس و هرمزگان به‌صورت موردی صورت خواهد گرفت.

به گفته مجری طرح گندم، ۱,۵ تا دو درصد حجم برداشت این محصول در فروردین، ۱۵ درصد برداشت در اردیبهشت، ۲۵ درصد برداشت در خرداد و ۳۴ تا ۳۵ درصد برداشت در مردادماه سال جاری انجام خواهد شد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: در مناطق سردتر و مناطقی که دو بار برداشت صورت می‌گیرد، عملیات برداشت تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

وی در تشریح وضعیت مزارع گندم در مناطق مختلف کشور، تأکید کرد: مزارع گندم در مناطق گرم در مرحله خوشه و مناطق سرد در مرحله پنجه‌زنی قرار دارند و بر اساس گزارش‌های ارسالی و بازدیدهای انجام‌شده، هم‌اکنون این مزارع در شرایط مطلوبی قرار دارند و به‌نظر می‌رسد کشور سالی خوب برای تولید گندم پیش رو داشته باشد.

اسفندیاری‌پور میزان سطح زیر کشت گندم در سال جاری را پنج میلیون و ۹۸۰ هزار هکتار برشمرد و اظهار کرد: از این میزان سطح زیر کشت گندم، دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن به گندم آبی و مابقی به گندم دیم اختصاص دارد.

وی در پایان میزان تولید گندم در سال جاری را همانند سال ۹۵ برآورد کرد و یادآور شد که امسال نیز بی‌نیاز واردات گندم هستیم.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/IgrjVc

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

این روزها، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و مزارع در سراسر دنیا درمعرض ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرند. به گفته دانشمندان، حملات قارچی در حال افزایش سریع به مهم‌ترین محصولات جهان، منابع غذایی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : فعلا خبری از شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان نیست. فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد ...
یک استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان گفت: نکته مهم و قابل توجه در مورد شیوع بیماری زنگ زرد وجود رطوبت و درجه حرارت مطلوب به طور همزمان است ...
محققان استان فارس در مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان با بیماری دهی مصنوعی به ارقام گندم، بهترین رقم‌ها را از نظر عملکرد انتخاب و برای کشت به مزارع منتقل می‌کنند ترابی، ...
No Thoughts on زنگ گندم کنترل شده است/ استفاده از مشورت‌های بین‌المللی برای کنترل عوامل بیماری‌زای مزارع گندم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>