جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   5000 هکتار باغ گردو در کرمان آلوده به کرم خراط است
20 فروردین 1396 , ساعت 10:28

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان :

۵۰۰۰ هکتار باغ گردو در کرمان آلوده به کرم خراط است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه سطح زیر کشت گردو در شمال کرمان بیش از 17 هزار هکتار است گفت: پنج هزار هکتار از این درختان آلوده به آفت کرم خراط است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه سطح زیر کشت گردو در شمال کرمان بیش از ۱۷ هزار هکتار است گفت: پنج هزار هکتار از این درختان آلوده به آفت کرم خراط است.
ناصر طاهری روز پنجشنبه افزود: کرم خراط آفتی خطرناک است که می تواند به ۱۵۰ گونه از درختان حمله کند و عمده ترین دلایل این حمله کم آبیاری کردن و ضعیف بودن درختان است.
وی خاطرنشان کرد: دهه ۷۰ سطح زیر کشت گردو در استان کرمان حدود شش هزار هکتار بود که امروز به سه برابر افزایش و از طرفی در سال های اخیر میزان نزولات جوی به شدت کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به نقش محوری کشاورزان در مقابله با آفت کرم خراط گفت: با استفاده از روش های تلفیقی همچون حرص کردن درختان، از بین بردن لاروها، حذف حشرات مضر، آبیاری و تغذیه مناسب درختان می توان این آفت را کنترل کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به بارش های اخیر در استان اظهار کرد: با توجه به اینکه در تمام مناطق گردو کاری استان بارش باران داشتیم از کشاورزان انتظار داریم که نسبت به آبیاری درختان گردو اقدام کنند.
وی افزود: اگر تغذیه درختان را به درستی انجام دهیم می توانیم بیش از ۶۰ درصد این آفت را کنترل کنیم.
طاهری با بیان اینکه تفاهمنامه هایی برای کنترل کرم خراط با بسیج سازندگی استان منعقد شده است عنوان کرد: بار اصلی کنترل آفت کرم خراط بر دوش کشاورزان است و سازمان جهاد کشاورزی با امکاناتی که در اختیار دارد به کشاورزان کمک خواهد کرد مشروط بر آنکه خود کشاورزان هم در این امر مشارکت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به درستی از موهبت های الهی استفاده کنیم گامی موثر در جهت کنترل این آفت برداشته ایم.
وی با بیان اینکه اقتصاد مردم شهرستان های رابر و بافت به درختان گردو وابسطه است گفت: از کشاورزان تقاضا داریم نگذارند این میراث گرانبها از بین برود و اگر در این مسیر کوتاهی کنند قطعا در آینده اقتصاد این مناطق تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: به کشاورزان توصیه می شود در کلاس های آموزشی سازمان جهاد کشاورزی شرکت و از نظر کارشناسان این بخش استفاده کنند.
وی با بیان اینکه هر نسل کرم خراط یک سال و نیم عمر می کند اضافه کرد: مبارزه با آفت کرم خراط باید تداوم داشته باشد و از روش های تلفیقی برای کنترل آن استفاده شود و در نهایت می توانند زیر نظر کارشناسان گیاهپزشکی از آفت کش استفاده کنند.
طاهری با بیان اینکه هم اکنون در فصل آبیاری درختان قرار داریم تاکید کرد: هرچه سریعتر نسبت به آبیاری درختان گردو که در مناطق کوهستانی هستند اقدام شود.
کرم خراط آفتی است که ابتدا به شاخه های درخت گردو وارد و بافت درخت را تخریب می کند و به رشد خود ادامه می دهد تا زمانی که به تنه درخت رسوخ و بافت های اصلی آن را هم تخریب کند.
استان کرمان با ۲۳ شهرستان ۲ سازمان جهاد کشاورزی و جنوب کرمان با هفت شهرستان سازمان مستقل دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/He5JG9

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
برنامه اصلاح و احیای پنج هزار هکتار از باغ‌های گردوآلوده به آفت کرم خراط درشهرستان رابر بزودی آغازمی شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی معاون باغبانی این وزارتخانه ...
محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
آفت کرم خراط بیست سالی است که قاتل درختان گردوی شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی شده است. آفت کرم خراط باعث ریزش میوه‌ های گردو می‌شود و خسارت مستقیم به باغداران ...
No Thoughts on ۵۰۰۰ هکتار باغ گردو در کرمان آلوده به کرم خراط است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>