طرح مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه آغاز شد
طرح مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایلکا از آغاز دیده بانی آفت ملخ در ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق امین آباد، حصاربن، سیمین دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک خبر داد و گفت: غالب […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایلکا از آغاز دیده بانی آفت ملخ در ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق امین آباد، حصاربن، سیمین دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک خبر داد و گفت: غالب ملخ های بومی شهرستان از دو نوع بدون بال، با نام های Polysarcus Elborzianus و Bradipura Lapitus هستند.

وی با اشاره به اینکه محل زندگی این آفت ارتفاعات بالای یک هزار و ۷۰۰ متری است، ادامه داد: به دلیل کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، ملخ ها به سمت دامنه های پایین تر و دشت ها سرازیر می شوند که موجب بروز خسارت زیادی در اراضی زراعی و باغات می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: میزان هجوم این آفت به عواملی چون میزان بارندگی و دمای محیط بستگی دارد؛ عمر مفید این ملخ ها دو ماه و حشره بالغ ماده در هر بار تخمگذاری حدود ۴۵-۴۰ عدد تخم تولید می کند.

وی ادامه داد: بیولوژی این آفت به گونه ای است که تخم ها به مدت یک سال در خاک باقی مانده و سال دوم شاهد گسترش وسیع آن هستیم؛ این نوع ملخ ها دارای یک نسل در سال بوده و با پنج سن پورگی، مجموعاً یک دوره فعالیت حدودا۶۰ روزه دارند.

ایلکا گفت: عمر حشره بالغ این آفت حدود ۲۳ روز است که قبل از رسیدن به سن بلوغ باید مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی با همکاری بخش خصوصی از ۲۶ اسفند ۹۴ با ساماندهی چهار اکیپ دیده بانی در شهرستان مراحل تفریخ تخم و رشد ملخ را تحت نظر گرفته اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه بیان داشت: در ۳ فروردین ۹۵ اولین پوره ملخ مشاهده شده است و طی بازدیدهای به عمل آمده سمپاشی از ۲۶ فروردین ۹۵ آغاز شده است ضمن اینکه تاکنون ۶۰۰ هکتار از مناطق آلوده کانون کوبی و دیده بانی در سه هزار هکتار انجام شده است.

ایلکا افزود: در راستای مصرف بهینه سموم و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اولویت با شناسایی کانون های آلوده پرتراکم است و به صورت لکه ای با این آفت مبارزه می شود؛ برای مبارزه مطلوب چهار اکیپ با تجهیزات کامل و سموم شیمیایی مورد نیاز و با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: در صورت طغیان ملخ ها جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به اراضی کشاورزی از بخشداری ها، شهرداری ها و شوراهای اسلامی روستاها درخواست همکاری داریم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فیروزکوه از تمامی بهره برداران بخش کشاورزی به ویژه دامداران، عشایر و زنبورداران درخواست کرد که با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری کرده و از آوردن کلنی های زنبورعسل و دام ها به مناطق آلوده تحت مبارزه شیمیایی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.