پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   تولید مرکبات و خرما در بزرگترین کشت و صنعت ارگانیک دنیا
19 خرداد 1395 , ساعت 12:55

رییس انجمن ارگانیک ایران خبر داد:

تولید مرکبات و خرما در بزرگترین کشت و صنعت ارگانیک دنیا

رییس انجمن ارگانیک ایران گفت: کشت و صنعت 1700 هکتاری جیرفت در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد توسعه تولیدات سالم و ارگانیک اقدام به تولید مرکبات و خرمای ارگانیک می‌کند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری فارس، رضا نورانی با اشاره به بند ۸ سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد گسترش اقتصاد سبز (صنعت کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک) گفت: قبل از ابلاغیه رهبری انجمن ارگانیک در تولید محصولات سالم و ارگانیک، کار مستحبی انجام می‌داد، اما بعد از ابلاغیه مذکور، انجمن تولید محصولات سالم ارگانیک را امری واجب دانست و در برداشتن قدم‌های خود در این راستا مصمم‌تر شد.

رییس انجمن ارگانیک ایران افزود: بنابراین با فرهنگ سازی در تلاش هستیم، تا در ارتباط با توسعه محصولات ارگانیک در استان‌ها قدم‌های بهتری برداریم.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش اقتصاد سبز (صنعت کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک) پیگیری‌های به عمل آمد، گفت: در این راستا مقرر شد تا کشت و صنعت جیرفت که یک شرکت تعاونی بسیار بزرگ است با حدود ۵ میلیون عضو در سطح کشور است به تولید محصولات ارگانیک اقدام کند.

رییس انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: بنابراین قرار است که ۱۵۰۰ هکتار مرکبات و ۲۰۰ هکتار نخیلات این کشت صنعت به صورت ارگانیک تولید شود و در هفته‌های گذشته نماینده انجمن ارگانیک ایران و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جیرفت و همچنین مدیر یک شرکت بازرسی بین‌المللی از این کشت و صنعت بازدید کردند، تا اقدامات لازم برای تولیدات ارگانیک در این ۱۷۰۰ هکتار انجام شود.

وی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک با چنین وسعتی در هیچ جای دنیا تاکنون اتفاق نیفتاده است، گفت: این اقدام یک گام بسیار بزرگ در بخش تعاونی روستایی است و امیدواریم در آینده نزدیک تولیدات این کشت و صنعت به محصولات ارگانیک و سالم تبدیل شود.

نورانی در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند که به دلیل مصون نبود خاک و آب از مواد شیمیایی تولید محصولات ارگانیک امکان‌پذیر نیست، آیا شما این ادعا را می‌پذیرید یا خیر، گفت: در هیچ جای کره زمین تولید محصولات ۱۰۰ درصد ارگانیک امکان‌پذیر نیست.

رییس انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: با توجه به ناهنجاری‌ که در طول زندگی بشر به کره زمین وارد شده است کل محیط زیست دنیا از جمله هوا، خاک و جنگل‌ها دچار یک سری آلودگی‌ است و این امر یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه کشور ما در تولیدات محصولات باغی و جالیزی پتانسیل بالایی دارد، گفت: امکان تولید محصولات ارگانیک در اقلیمی که ما در آن قرار داریم وجود دارد و با گذشت ۱۰ سال از عمر انجمن ارگانیک هم مصرف محصولات ارگانیک فرهنگ‌سازی شده، هم توانسته‌ایم، این محصولات را تولید کنیم و در دنیا هم استقبال خوبی از محصولات ارگانیک تولید ما شده است.

نورانی در پاسخ به این سؤال که برای تولید ارگانیک در این کشت و صنعت وضعیت خاک و آب چگونه است، گفت: ۵۱ حلقه چاه در این منطقه وجود دارد که حدود ۲۵۲۰ لیتر آب در ثانیه از آن استخراج می‌شود که این چاه‌ها از کارخانجات صنعتی دور هستند.

وی افزود: از نظر آب و هوایی کشت و صنعت جیرفت در منطقه‌ای واقع شده که آب و هوای سالمی دارد و شرایط به ارگانیک نزدیک است و می‌توان امیدوار بود که در مدت کوتاهی این تولیدات به ارگانیک تبدیل شود.

نورانی بیان داشت: همچنین کشت و صنعت جیرفت برای تولیدات خود از کود و سم کمتر استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه نتیجه اولین تولیدات ارگانیک این کشت و صنعت در سال ۹۸ برداشت می‌شود، افزود: جیرفت یک قطب بسیار بزرگ و اساسی در تولید محصولات ارگانیک می‌تواند باشد.

لینک کوتاه خبر:  http://goo.gl/IGHjIo

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on تولید مرکبات و خرما در بزرگترین کشت و صنعت ارگانیک دنیا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>