زنگ خطر ورود آفت قرنطینه ای خطرناک جدید به صدا در آمد: مشاهده آفت برگخوار پاییزه در داراب فارس
زنگ خطر ورود آفت قرنطینه ای خطرناک جدید به صدا در آمد: مشاهده آفت برگخوار پاییزه در داراب فارس
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است.

مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره به اینکه کرم برگ خوار پاییزه یکی از آفات مهم قرنطینه‌ای در دنیاست و یک ارتش پیاده نظام به شمار می‌آید، گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پائیزه در استان فارس از شهرستان داراب دریافت شده است.
وی با بیان اینکه نمونه‌های این آفت توسط سازمان حفظ نباتات کشور به لحاظ ژنتیکی بررسی و تائید شده است، گفت: آفت برگ خوار پاییزه پلی فاژ و به بیش از ۷۰ خانواده و ۳۷۵ گونه گیاهی خسارت می‌زند و تهدیدی برای تولید محصولاتی مثل ذرت و پنبه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه تشکیل ستاد بحران و ستاد پایش و کنترل آفت در استان و شهرستان‌ها و ارائه گزارشات و اقدامات انجام شده به صورت هفتگی و تشکیل شبکه‌های مراقبت شهرستانی با مسئولیت مدیر شهرستان و حضور همه کارشناسان شهرستان‌های استان در دستور کار جهاد کشاورزی است، افزود: انتظار می‌رود اهمیت موضوع از سوی شورای تامین استان به شورای تامین شهرستان‌ها ابلاغ و برای برداشت مزارع آلوده احتمالی دستورات لازم صادر شود.

.

کرم برگخوار پاییزه، لارو شب پره Spodoptera frugiperda و از مهمترین آفـات تهـاجمی دنیا محسوب می شود. خاستگاه اصلی آن آمریکای جنوبی بوده، در ایالات متحده و کانادا منتشر شده و طی سالهای اخیر شکل طغیانی به خود گرفته و بیش از ۲۸ کشور آفریقایی و کشورهای خاورمیانه (سوریه) و آسیایی (هند، بنگلادش، سریلانکا، ویتنام، چین) و استرالیا را درگیر کرده است.

میزبان اصلی این آفت ذرت است ولی گندم، برنج، یونجه، لوبیا، نیشکر، چغندرقند، پنبه، سویا و موز و محصولات دیگر نیز از میزبان‌های این آفت محسوب می‌شوند. به علت اشتهای سیری ناپذیر لاروهای آفت تقریبا هیچ محصول زراعی از خسارت آنها در امان نیست. آفت بیشترین فعالیت را در مناطق گرمسیری دارد.

به‌دلیل شباهت کرم برگخوار پاییزه به سایر آفات، تشخیص آن در مراحل ابتدایی توسط کشاورزان دشوار است و تنها به وسیله کارشناسان آموزش دیده امکان‌پذیر است.

گفتنی است در هفته های اخیر گزارش خسارت شدید آفتی ناشناس و جدید در مزارع ذرت شهرستان ارزوئیه کرمان هم منتشر گردید که به احتمال زیاد مربوط به برگخوار پاییزه بوده است.