پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   شپشك آرد‌آلود و بالشتك مهمترين آفت مركبات شمال كشور
12 مرداد 1395 , ساعت 16:11

مدير جهاد كشاورزي شهرستان قائم‌شهر:

شپشک آرد‌آلود و بالشتک مهمترین آفت مرکبات شمال کشور

مدير جهاد كشاورزي قائم‌شهر گفت: پرورش رتون هزينه كشت را كاهش مي‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر گفت: پرورش رتون هزینه کشت را کاهش می‌دهد.

به گزارش روابط گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرزین فرهادی درباره اهمیت پرورش رتون در اقتصادی شدن زراعت برنج اظهار کرد: پرورش رتون در شهرستان قائم‌شهر با اقبال خوب کشاورزان همراه است که این محصول علاوه بر طعم خوب از قیمت بالاتری نسبت به کشت اول برخوردار است.

وی با بیان اینکه کود‌پاشی در رتون به شیوه محلول‌پاشی در مرحله پنجه‌دهی انجام شود، افزود: استفاده از کود سیلیس در اواسط پنجه‌دهی و قبل از خوشه‌دهی ضروری است چراکه این کود سبب استحکام ساقه می‌شود و از ابتلا به قارچ، بلاست و کرم ساقه‌خوار جلوگیری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر ادامه داد: پایین بودن هزینه کشت از مهمترین مزیت‌های پرورش رتون است و ریشه گیاه به‌دلیل مستقر بودن در زمین رطوبت را از عمق‌های پایین‌تر می‌گیرد و برای مدیریت بهینه آب مصرفی در کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرهادی با بیان اینکه پرورش رتون به آبیاری زیادی نیاز ندارد، گفت: مدیریت در آبیاری، مبارزه به‌موقع با آفت و بیماری‌ها، تغذیه مناسب و افزایش میزان ذخیره غذایی در بافت گیاه به افزایش عملکرد رتون کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان پرورش رتون تا اوایل شهریور‌ماه است، خاطرنشان کرد: به‌دلیل اقتصادی شدن تولید، بهره‌برداران رغبت بیشتری در پرورش رتون دارند که پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان قائم‌شهر به پرورش رتون اختصاص یابد.

 

 

شپشک آرد‌آلود و بالشتک مهمترین آفت مرکبات شمال کشور

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر اظهار کرد: شپشک آرد‌آلود و بالشتک از مهمترین آفات مرکبات شمال کشور هستند که این آفات خسارت متفاوتی به درختان مرکبات وارد می‌کنند.

فرهادی درباره اهمیت کاربرد مبارزه بیولوژیک در کنترل آفت مرکبات گفت: خسارت مستقیم از طریق تغذیه شیره نباتی و خسارت غیر‌مستقیم از طریق ترشح عسلک است که به درختان مرکبات خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک بهترین روش کنترل این آفت است، افزود: استفاده از سوسک کریپتولموس جمعیت این آفت را در حد قابل قبولی پایین می‌آورد.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر ادامه داد: کاهش هزینه تولید، اشتغالزایی مولد، افزایش توان اقتصادی بهره‌بردار، تولید محصول سالم و تامین امنیت غذایی جامعه از مزایای استفاده بیولوژیک برای توسعه پایدار کشاورزی است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/2mA8Wr

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: از ۲۰ خرداد برای شهرهای مرکزی و شرقی و در شهرهای غربی استان از ۲۵ خرداد به مدت سه هفته بحث مبارزه با آفت بالشک در ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از 27 خرداد ماه به مدت 3 هفته از تاریخ شروع مبارزه اعلام کرد. به نقل ...
No Thoughts on شپشک آرد‌آلود و بالشتک مهمترین آفت مرکبات شمال کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>