انتشار نشریه بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات
انتشار نشریه بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات
نشریه جدید بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات به همت اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری انتشار یافت.

نشریه جدید بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات به همت اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری انتشار یافت.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، این نشریه نوشته دکتر مرتضی گل‏محمدی و مهندس سیده نجمه بنی‌هاشمیان تدوین شده و شامل قسمت‌های مقدمه، بیماری سبز زردی ابلق مرکبات، شانکر باکتریایی مرکبات، لکه سیاه مرکبات، اسکب مرکبات، لپروز مرکبات، لکه برگی مرکبات می‌باشد.

در مقدمه این نشریه آمده است: مرکبات یکی از محصولات باغی مهم بوده و از نظر اقتصادی، مبادلات تجاری و اشتغال زایی در دنیا و ایران دارای اهمیت زیادی است. به طور کلی در حال حاضر عوامل بیماری­زای متعددی به این گیاه حمله می­کند. با توجه به اهمیت اقتصادی و تنوع اقلیمی ‌مناطق گوناگون کشت مرکبات در ایران، توجه به مسائل و مشکلات مربوط به آفات و بیماری‎‏‌های این محصول متناسب با اقلیم هر استان، در کیفیت مدیریت منابع و میزان تولید تأثیرگذار خواهد بود. مرکبات نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر دارای چندین بیماری مخرب قرنطینه ­ای می‌باشد. بنابرین شناسایی سریع و دقیق علایم و تشخیص این بیماری­ها در کنترل و مدیریت آنها بسیار حائز اهمیت می­باشد. بسیاری از ارقام تجاری مرکبات در دهه ۶۰ از آمریکا، اروپا و آسیا وارد ایران شده و در آن موقع هنوز سیستم­های سلامت در بسیاری از کشورها مرسوم نبوده است. امروزه کشورها جهت جلوگیری از ورود عوامل بیماریزا به کشورشان روی اقدامات قرنطینه ­ای و بهداشتی از جمله بکارگیری مواد تکثیری سالم و عاری از بیماری­های خطرناک و قرنطینه ­ای به خصوص در مناطق سالم و عاری از بیماری­ها تمرکز می­ کنند.

در این نشریه علایم و راه­های کنترل چند بیماری قرنطینه­‌ای مرکبات شامل بیماری‌های باکتریایی سبز زردی ابلق و شانکر مرکبات، بیماری‌های قارچی لکه سیاه و اسکب، بیماری‌های ویروسی لپروز و لکه برگی ارائه می شود.

جهت دانلود نشریه کلیک کنید: بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات