پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   مبارزه با آفات به صورت همگانی انجام شود
11 شهریور 1397 , ساعت 12:37

مبارزه با آفات به صورت همگانی انجام شود

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: کشاورزان برای مبارزه با آفات مختلف با یکدیگر همکاری کنند چرا که مبارزه و از بین بردن آفات باید با همکاری تمامی کشاورزان و به صورت منطقه ای انجام شود

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: کشاورزان برای مبارزه با آفات مختلف با یکدیگر همکاری کنند چرا که مبارزه و از بین بردن آفات باید با همکاری تمامی کشاورزان و به صورت منطقه ای انجام شود.

مریم جوادی بایگی روز یکشنبه افزود: سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک های طوقه و ریشه خوار از مهمترین آفات چوبخوار درختان میوه در سربیشه است که این آفات در نتیجه ضعف درختان و رعایت نکردن مسائل بهداشتی در باغات گسترش یافته است.
وی توجه به مدیریت تلفیقی را برای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت آفات ضروری دانست و گفت: در سیستم مدیریت تلفیقی از تمامی روش های مبارزه به طور هماهنگ در پیشگیری از خسارت یا کنترل موثر و درازمدت آفات استفاده می شود.
وی استفاده تلفیقی از آبیاری و تغذیه مناسب، کمپوست به جای کود حیوانی، هرس شاخه های خشکیده و آلوده، کشت پیاز و سیر به عنوان گیاهان تله برای جمع آوری سوسک های شاخک بلند چوبخوار، استفاده از خمیر سمی در مدخل دالان های درختان به ویژه به صورت همگانی را از عوامل کنترل و کاهش خسارت آفات در باغات میوه ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه آفت کرم گلوگاه در تمامی باغات انار شهرستان مشاهده شده است گفت: برای مبارزه با این آفت جمع آوری میوه‌های آلوده و سوزاندن آنها به صورت منطقه‌ای در شهرستان انجام می شود و در برخی باغات کنترل بیولوژیک با زنبور تریکوگراما نیز صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: سمپاشی برای نابودی این آفت هیچ تاثیری ندارد چرا که این آفت داخل تاج انار تخم ریزی و لارو آن از داخل میوه تغذیه می کند اما نصب تله نوری و تله های فرمونی در شکار شب پره های آفت خیلی موثر است.
جوادی بایگی به کشاورزان توصیه کرد: با رعایت دوره کارنس سموم، ۱۵ تا ۲۰ روز قبل از برداشت میوه از سمپاشی و کودپاشی درختان میوه و از مصرف قارچ کش ها از زمان تشکیل میوه تا برداشت خودداری کنند.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست برای حفظ مزارع سویا، پنبه و آفتابگردان از آسیب کرم برگ خوار مزارع خود را سم پاشی کنند. به گزارش خبرگزاری ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند . خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است ...
No Thoughts on مبارزه با آفات به صورت همگانی انجام شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>