پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   برنامه ناسا برای کاشت سیب زمینی در مریخ
10 دی 1394 , ساعت 11:42

برنامه ناسا برای کاشت سیب زمینی در مریخ

ناسا و «مرکز بین‌المللی سیب‌زمینی» (CIP) که در کشور پرو واقع شده، می‌خواهند آزمایشات پرورش سیب‌زمینی در زمین را آغاز کنند. با این تفاوت که آنها سعی می‌کند با شبیه‌سازی شرایط موجود در مریخ، سیب‌زمینی پرورش دهند.

اگر شما فیلم سینمایی «مریخی» (The Martian) را با بازیگری «مت دیمون» (Matt Damon)، دیده باشید، حتما می‌دانید که شخصیت دیمون برای این که در سیاره‌ی مریخ با ذخیره‌ی غذای اندکش زنده بماند، خودش سیب‌زمینی پرورش می‌داد. او این کار را با شبیه‌سازی شرایط لازم برای پرورش سیب‌زمینی در زمین، انجام داد.

حالا دانشمندان می‌خواهند دقیقا برعکس این کار را انجام دهند. ناسا و «مرکز بین‌المللی سیب‌زمینی» (CIP) که در کشور پرو واقع شده، می‌خواهند آزمایشات پرورش سیب‌زمینی در زمین را آغاز کنند. با این تفاوت که آنها سعی می‌کند با شبیه‌سازی شرایط موجود در مریخ، سیب‌زمینی پرورش دهند. با توجه به اینکه، برای آینده برنامه‌هایی وجود دارد که بشر در مریخ سکونت گزیند، باید بتوانیم خودمان غذا تولید کنیم، بنابراین، انجام چنین آزمایش‌هایی لازم است.

این آزمایش شرایط سیاره‌ی سرخ را شبیه‌سازی خواهد کرد، مثل خاک بیابان «پامپاس» (Pampas) در پرو که ظاهرا شباهت زیادی به خاک مریخ دارد. در بیانیه‌ای که توسط CIP منتشر شده، نوشته شده که “افزایش میزان کربن دی‌اکسید برای محصولات زراعی مفید خواهد بود. در این شرایط، میزان باروری محصولات زراعی دو تا چهار برابرِ شرایط نرمال زمین است. ۹۵ درصد اتمسفر مریخ را گاز کربن دی‌اکسید تشکیل می‌دهد.”

این آزمایش‌ها علاوه بر این که به پرورش محصولات زراعی در مریخ کمک می‌کنند، بلکه بر زندگی انسان‌ها در مریخ هم تاثیر می‌گذارند. مدیر ارتباطات CIP در این باره می‌گوید: “ما می‌خواهیم مردم بفهمند که اگر بتوانیم در شرایط نامساعد مثل مریخ، سیب‌زمینی به بار بیاوریم، پس می‌توانیم در زمین هم زندگی انسان‌ها را نجات دهیم.”

منبع: خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

طی هفته جاری خبری در زمینه آلودگی سیب زمینی های جیرفت به نیترات در فضای مجازی منتشر شد که این مساله موجی از نگرانی در مردم ایجاد کرد و شایعه مذکور با بررسی ...
پژوهشگران سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی با بررسی وضعیت آلودگی نیترات سیب‌زمینی مراکز اصلی تولید و نیز میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، عنوان کردند که میزان نیترات سیب‌زمینی‌های تولیدی کشور در ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: در سال زراعی جاری برای اولین بار در کشور، در سطح 20 هکتار اقدام به کشت مستقیم سیب زمینی در این شهرستان شد. محمد حسنی افزود: در این روش، پس ...
No Thoughts on برنامه ناسا برای کاشت سیب زمینی در مریخ

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>