پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   تشکیل کمیته علم‌سنجی برای تعیین جایگاه تات در تولید علم کشوری
26 دی 1394 , ساعت 8:25

رئیس کمیته علم‌سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد:

تشکیل کمیته علم‌سنجی برای تعیین جایگاه تات در تولید علم کشوری

در حال حاضر کمتر از سطح کیفی علمی کشور سخن به میان می‌آید و در اعلام رتبه‌بندی‌ها نیز تنها به رتبه کمی مقالات تکیه می‌شود.

رئیس کمیته علم‌سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) هدف از تشکیل این کمیته را تعیین جایگاه سازمان تات در تولید علم کشور عنوان کرد و گفت: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیش از دوهزار نفر هیأت علمی و محقق و ۲۴ مؤسسه تحقیقاتی سهم بسزایی در تولید علم کشور دارد.

رسول زارع افزود: در کمیته علم‌سنجی تمام محققان و اعضای هیأت علمی برای ارتقاء سطح کیفی خود و مؤسسه مربوطه‌شان آموزش می‌بینند و قادر خواهند بود از طریق شبکه‌های داخل سازمانی یکدیگر را رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌شود در این کمیته آنچه حائز اهمیت است آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: تمامی اعضاء باید هوشیار باشند که جایگاه علمی و فعالیتشان زیر نظر است و ما نیز هر ماه گزارش‌هایی را ارائه خواهیم کرد.

زارع از انتشار نخستین گزارش کمیته درباره جایگاه مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی طی هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: از فعالیت‌های حائز اهمیت صورت‌گرفته، تدوین شیوه‌نامه‌ای بوده است که در آن بر یکسان‌سازی اسامی مؤسسه‌ها تأکید شده و از تاریخ یکم فروردین‌ماه ۱۳۹۵ هر گزارش و مقاله‌ای از هر محققی باید با نام صحیح مؤسسه منتشر شود، چون در غیر این صورت کاهش امتیاز را برای محقق دربر خواهد داشت.

وی به استفاده از شاخص h-index برای تعیین شاخص اعتبارهای مقالات اشاره کرد و ادامه داد: اچ‌ایندکس، شاخص عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به‌صورت کمی نمایش دهد، این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات بر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود.

زارع با بیان اینکه از این شاخص برای تأثیرگذاری علمی گروهی از دانشمندان و محاسبه تأثیرگذاری علمی دانشگاه‌ها و دانشمندان یک کشور نیز قابل استفاده است، یادآور شد: این شاخص، محققان تأثیرگذار را از افرادی که صرفاً تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند، متمایز می‌کند و مقالات با استناد بالا و الهام‌بخش در تحقیقات جدید هستند که تأثیرگذارند.

تولید علم - کشاورزی

تأکید کمیته علم‌سنجی بر کیفیت مقالات نه کمیت آنها

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی تأکید کرد: کمیته علم‌سنجی علاوه بر مشخص کردن سهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در تولید علم کشور، مؤسسه‌های پیشرو را شناسایی کرده و بر تعیین جایگاه بر اساس کیفیت مقالات و نه فقط کمیتشان تأکید دارد.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعات سال ۲۰۱۴، ایران از لحاظ کمیت در تولید علم در جایگاه ۲۲ و از لحاظ کیفی در رتبه ۴۶ قرار داریم، اگرچه رتبه کمی ما در خاورمیانه نخست از لحاظ کمی در منطقه دوم هستیم، اما پتانسیل‌های ما بسیار بالاتر از خاورمیانه است.

زارع همچنین گفت: با بیان رتبه‌بندی محققان و مؤسسه‌هایشان با اطلاع‌رسانی از جایگاه آنها سعی خواهیم کرد که افراد در تلاش برای ارتقاء سطح علمی خود باشند.

وی از شناسایی محققان برجسته در هر مؤسسه خبر داد و به انتشار ماهانه خبرنامه برای اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

عدم ارتباط با دنیا، دلیل عقب‌ماندگی کشور

رئیس کمیته علم‌سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دلایل عقب‌ماندگی کشور در سطح تحقیقاتی و علمی را در ارتباط با دنیا عنوان کرد و افزود: زمانی که هیچ ارتباطی با سایر کشورهای دنیا نداشته باشیم، هیچ معیار و مقیاس مناسبی برای ارزیابی وجود نخواهد داشت.

زارع با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اعزام افراد به فرصت‌های مطالعاتی و کنفرانس‌ها و برقراری ارتباط بیشتر تأکید دارد، خاطرنشان کرد: ارتباط بیشتر با سایر کشورها منجر به انتقال دانش به داخل کشور می‌شود و باید بتوانند هر پنج سال یک فرصت شش ماهه مطالعاتی داشته باشند.

وی از دیگر راه‌های رسیدن به موفقیت بیشتر و افزایش سطح کیفی علم در کشور را برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، افزایش ارتباطات متقابل و تزریق بودجه اعلام کرد و ادامه داد: نباید در اعلام رتبه‌بندی‌ها، صرفاً به رتبه کمی مقالات تکیه کرد.

زارع در پایان تصریح کرد: بی‌شک به شرط تلاش بیشتر و تخصیص بودجه تحقیقاتی بیشتر، توانایی بهتر شدن را داریم./

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on تشکیل کمیته علم‌سنجی برای تعیین جایگاه تات در تولید علم کشوری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>