پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   طغیان زنگ زرد بیخ گوش گندم در مناطق غرب و جنوب غربی کشور/ سبزی و صیفی منطقه جیرفت در معرض بیماری‌ها
5 اسفند 1394 , ساعت 11:32

هشدار سازمان حفظ نباتات کشور:

طغیان زنگ زرد بیخ گوش گندم در مناطق غرب و جنوب غربی کشور/ سبزی و صیفی منطقه جیرفت در معرض بیماری‌ها

با توجه به افزایش بارندگی‌ها در اسفندماه سال جاری، سازمان حفظ نباتات کشور از خطر طغیانی شدن بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم در مناطق غرب و جنوب غربی کشور خبر و هشدارهای لازم را اعلام کرد.

با توجه به افزایش بارندگی‌ها در اسفندماه سال جاری، سازمان حفظ نباتات کشور از خطر طغیانی شدن بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم در مناطق غرب و جنوب غربی کشور خبر و هشدارهای لازم را اعلام کرد.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با توجه به بارندگی‌هایی که در غرب و جنوب غربی کشور طی ماه‌های بهمن و اسفند شاهد هستیم، بیماری زنگ زرد در حال توسعه است، به‌گونه‌ای که در برخی شهرستان‌های استان خوزستان، کانون‌کوبی علیه این بیماری انجام شده است.

کرامت‌الله اکبرپور افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور در افزایش بارندگی‌ها طی روزهای آینده، احتمال طغیان زنگ زرد گندم در مناطق مختلف استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی و شرقی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به شبکه‌های مراقبت و سایر بهره‌برداران کشاورزی درباره طغیان این بیماری گوشزد شده است، اما لازم است توجه بیشتری در این باره اعمال شود.

اکبرپور ادامه داد: طغیانی شدن زنگ زرد در سال‌های پربارش قابل پیش‌بینی است و با سم‌پاشی می‌توان آن را مهار کرد، بنابراین هیچ مشکل بهداشتی برای محصول گندم به‌وجود نخواهد آورد؛ تنها در زمان‌هایی خسارت‌زا می‌شود که گندم به خوشه رفته باشد که در این زمان کاهش محصول، چروکیدگی دانه‌ها و لاغری گیاه را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق جنوبی خوزستان از گندم به ساقه رفته تا خوشه و گل‌داده وجود دارد؛ بنابراین بسته به زمان آلودگی به بیماری زنگ زرد باید حداقل دو بار یا بیشتر سم‌پاشی انجام شود.

کانون‌کوبی ۶۰ هکتار از اراضی آلوده به زنگ زرد

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: در حال حاضر سازمان حفظ نباتات کشور کانون‌کوبی مناطق آلوده را در دستور کار دارد، زیرا در غیر این صورت اسپور این بیماری ظرف شش روز می‌تواند ۱۰۰ میلیون اسپور تولید کند و در کل مزرعه پراکنده شود.

اکبرپور تأکید کرد: تاکنون در سطحی معادل ۵۰ تا ۶۰ هکتار کانون‌کوبی انجام شده و لازم است سایر بهره‌برداران نسبت به این مسئله حساس‌تر باشند.

وی اظهار داشت: زنگ سیاه گندم در باران‌های اردیبهشت‌ماه دیده می‌شود؛ بنابراین در شرایط حاضر، تنها زنگ زرد است که می‌تواند طغیانی شده و خسارت‌هایی را به بار آورد.

اکبرپور همچنین گفت: شب‌های خنک و روزهای گرم با رطوبت بالا، بیماری زنگ زرد را دامن می‌زند و سم‌پاشی علیه این بیماری نیز برای انسان در مرحله‌ای که گندم‌ها در حال رشد هستند، هیچ خطری ندارد؛ بنابراین سازمان حفظ نباتات کشور ۱۰ قلم سم در اختیار بهره‌برداران استان‌ها قرار داده است تا در زمان مشاهده، کانون‌کوبی را انجام دهند.

ریزش سن در استان‌های جنوبی و مبارزه ۸۰۰۰ هکتاری

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور درباره وضعیت سن گندم در استان‌های کشور افزود: سن گندم در استان‌های جنوبی ریزش کرده است و سم‌پاشی در مناطقی چون جنوب کرمان، هرمزگان و فارس در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: زنگ زرد هر هفت تا هشت سال یک‌بار و در سال‌‌های پربارش طغیانی می‌شود، اما سن گندم در تمامی سال‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا با معدوم‌سازی کانون‌های زمستان‌گذران، مقدار آن را در سال آینده کاهش دهیم.

اکبرپور ادامه داد: پیش‌بینی شده است که دو میلیون هکتار مبارزه و سم‌پاشی علیه سن گندم انجام شود که تاکنون تنها در هشت‌هزار هکتار به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: استان‌های غربی همچون لرستان در معرض سن گندم قرار دارند و به سبزی و صیفی‌کاران و گلخانه‌داران استان‌های جنوبی همچون جیرفت نیز توصیه می‌شود که نسبت به بیماری‌های گوجه‌فرنگی، خیار و سایر محصولات گلخانه‌ای حساس‌تر باشند.

اکبرپور در پایان یادآور شد: استان‌های غربی و جنوب غربی نسبت به حمله بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم، حساسیت‌های بیشتری را داشته باشند تا به محض مشاهده، کانون‌کوبی انجام شود./

منبع: خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on طغیان زنگ زرد بیخ گوش گندم در مناطق غرب و جنوب غربی کشور/ سبزی و صیفی منطقه جیرفت در معرض بیماری‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>