جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   خطر ورود آفات کشاورزی با افزایش واردات چوب
7 بهمن 1399 , ساعت 16:57

خطر ورود آفات کشاورزی با افزایش واردات چوب

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به کشور را افزایش داده است.

مهدی قائمیان افزود: چوب غیر فرآوری شده به ویژه به شکل خام، راهی برای ورود حشرات و پاتوژن ها به مناطق غیر آلوده است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور توضیح داد: ضوابط قرنطینه ای برای واردات چوب به علت احتمال بالای ورود تعداد زیادی از عوامل خسارت‌زای مهم قرنطینه ای در تمام کشورهای دنیا از حساسیت زیادی برخوردار است و این سازمان نیز با اتخاد تصمیم های درست و منطبق با مقررات در چارچوب حفظ عرصه های طبیعی و جنگلی کشور تلاش می کند.

وی تصریح کرد: ورود احتمالی آفات و بیماری های مختلف خارجی به کشور بوسیله واردات چوب از کشورهای مختلف مانند شب پره سفید آمریکایی، شب پره شمشاد که هریک بخش هایی از شمال کشور را مورد هجوم قرار داده، در مواردی خسارات جبران ناپذیری به عرصه‌های جنگلی کشور وارد کرده است.

قائمیان گفت: چند سال گذشته خسارت آفت خطرناک شب پره شمشاد در جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی که از ذخایر ارزشمند گونه‌ های جنگلی و مورد توجه اکولوژیست‌ های جهان است، بسیار غافگیرانه و نگران کننده بوده‌ و در بیشتر موارد ضمن خسارت فراوان به درختان شمشاد، هزینه‌های سنگینی را به منظور مبارزه و کنترل آن در سطح صدها هزار هکتار از جنگل های شمال کشور بر دولت تحمیل کرده است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: روسیه به تنهایی حداقل ۲۲ آفت خسارت‌زا با اهمیت اقتصادی بالا وجود دارد که بوسیله چوب با پوست قابل انتقال است.

قائمیان در مورد ادعای ضوابط بیش از حد سختگیرانه سازمان حفظ نباتات در زمینه واردات چوب به کشور و تطبیق نداشتن آن با استانداردهای بین المللی، افزود: شرایط قرنطینه ای صادره از سوی این سازمان در زمینه واردات اقلام گیاهی نظیر انواع چوب سوزنی برگان و روش های ضدعفونی آنها مبتنی بر بررسی های فنی و منطبق با استانداردها و دستورالعمل های توصیه شده در منابع معتبر و علمی است.

وی گفت: سازمان حفظ نباتات کشور موافقت خود را در مورد ایجاد تاسیسات ضدعفونی مورد نیاز برای واردات چوب با پوست و سپس آفت زدایی آنها در کشور اعلام داشته است و این موضوع از سوی وزیر وقت جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام شد.

این مقام مسوول اضافه کرد: برای ایجاد تاسیسات ضدعفونی کننده چوب با پوست، گزینه هایی نظیر بندر خواجه نفس و همچنین بندر گمیشان (بندر سبز خزری) در استان گلستان که در فاصله امن از عرصه های جنگلی (جنگل های هیرکانی) قرار دارند، می تواند مد نظر انجمن کارفرمایان صنایع چوب قرار گیرد.

وی توضیح داد: ایجاد تاسیسات لازم برای ضدعفونی چوب با پوست در بندر سبز خزری ( ندر گمیشان)، پس از برگزاری جلسات متعدد با انجمن کارفرمایان صنایع چوب و با موافقت این انجمن پیشنهاد شده و پس از موافقت آن انجمن و پیگیری‌های متعدد این سازمان، سازمان بنادر و کشتیرانی نیز در مورد اعطای مجوزهای مربوطه برای ساخت این بندر، آمادگی خود را اعلام کرده، با این حال تاکنون اقدام موثری در این زمینه از سوی مراجع مربوطه صورت نگرفته است.

قائمیان در مورد شرایط قرنطینه ای واردات چوب کشورهایی نظیر ترکیه و چین و مقایسه آن با شرایط قرنطینه ای اعلامی از سوی ایران نیز اظهار داشت: در صدور شرایط قرنطینه ای صادره از سوی حفظ نباتات کشورهای مختلف، عوامل متعددی نظیر نوع آفت، تنوع فون آفات در کشورها مورد توجه قرار می گیرد و با توجه به تفاوت و همچنین تنوع نوع و جمعیت آفات در کشورهای مختلف، الزاما این شرایط قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

وی افزود: منعی برای واردات انواع چوب و فرآورده های چوبی نظیر نئوپان و ام دی اف، چوب‌های فرآوری و اشباع شده، چوب چهار تراش، چوب گرده بینه، چیپس چوب و پودر چوب وجود ندارد و این اقلام از اقصی نقاط دنیا با رعایت مقررات مربوطه به کشور وارد می شوند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: براساس شرایط قرنطینه ای اعلامی سازمان حفظ نباتات برای واردات چیپس چوب به کشور، اندازه طول و عرض قطعات چیپس چوب وارداتی ۳۰ × ۸۰ و حداکثر ضخامت آن ۳۰ میلیمتر ذکر شده که این میزان از شرایط ذکر شده در استاندارد بین المللی و موازین بهداشت گیاهی شماره ۳۹ (ISPM No.۳۹ )، سهل تر در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on خطر ورود آفات کشاورزی با افزایش واردات چوب

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>