سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   نشریه و دستورالعمل  »   دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات
23 خرداد 1400 , ساعت 11:55

دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید.

پروانه برگ‌خوار دم‌قهوه ای با نام علمی Euproctis (=Porthesia) chrysorrhoea L. آفتی برگ‌خوار و همه چیزخوار است که به درختان جنگلی و درختان میوه از جمله درختان سیب، آلوچه، گلابی، گیلاس و سایر درختان میوه هسته‌دار حمله می‌کند.

پتانسیل تولیدمثلی این آفت بسیار زیاد بوده و با فراهم شدن شرایط مطلوب زندگی، به سرعت در مناطق جنگلی و باغ‌ها گسترش می‌یابد.

در اثر فعالیت برگ‌خواری آفت، درختان میزبان عاری از برگ شده و با از بین رفتن منابع تامین کننده انرژی، درختان به‌تدریج ضعیف شده و مستعد حمله آفات چوب‌خوار و پوست‌خوار می‌شوند. میزبان اصلی و ترجیحی این آفت در جنگل، درختان بلوط می‌باشد اما از دیگر درختان جنگلی نظیر زالزالک، آلوچه، گلابی وحشی و تمشک نیز تغذیه می‌کند.

این آفت هر چند سال یک‌بار حالت طغیانی پیدا می‌کند و با توجه به قابلیت خسارت‌زایی زیادی که دارد علاوه بر کاهش محصول، سبب خشکیدگی درختان می‌شود. با توجه به پراکندگی درختان بلوط در تمام نقاط ارسباران، این آفت در تمام جنگل‌های ارسباران (ارتفاع ۸۵۰ تا ۱۸۵۰ متر)، در تمام مناطق البرز مرکزی واقع در استان‌های تهران، قزوین و مازندران پراکنده است.

به دلیل تحرک کم لاروها و عدم جابه‌جایی آ‌ن‌ها در طول تغذیه، به مرور برگ‌های درختان در کانون‌های آلوده از بین می‌روند و در زمان تفریخ شفیره‌ها، پروانه‌ها محل‌های دیگری را برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کنند و بدین ترتیب کانون‌های آلودگی هر یک یا دو سال یک بار جابجا می‌شود.

برای دریافت “دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات” کلیک کنید:

لینک کوتاه: yun.ir/sbklg5

مطالب مرتبط

No Thoughts on دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>