پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   گندمکاران از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند
19 خرداد 1395 , ساعت 9:20

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد:

گندمکاران از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد از گندمکاران این شهرستان خواست از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایسنا، علی‌اکبر حسنیان مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد گفت: از روش‌های متداول در حذف بقایای گیاهی مزارع سوزاندن باقی‌مانده محصولات پس از برداشت است که اثرهای سوء فراوانی به‌دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به از بین رفتن مواد غذایی به‌ویژه عناصر ریز مغذی، کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از سوزاندن مزرعه مواد آلی سریع به عناصری مانند ازت، فسفر، پتاس، کلسیم و منیزیم بدل می‌شوند که این عناصر به سرعت از طریق شست‌وشو و فرسایش خاک از دست می‌روند.

وی از دیگر اثرهای مضر سوزاندن بقایای گیاهی را به هم خوردن چرخه زندگی حشرات مفید و از میان رفتن میکروارگانیسم‌های زنده از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها، انواع کرم‌ها و کنه‌های مفید در خاک دانست و  افزود: وجود این موجودات در خاک‌های زراعی برای تولید محصول بسیار ضروری است طوری که با کاهش جمعیت آن از میزان عملکرد محصول نیز تا حد زیادی کاسته می‌شود.

حسنیان یادآور شد: در خاک‌هایی که میزان ماده آلی ناچیز باشد پارامترهایی مانند میزان PH کربنات کلسیم و املاح قابل توجه است که نقش کاهش‌دهنده‌ای در قابلیت استفاده برخی عناصر غذایی از جمله فسفر‌، آهن و روی برای گیاه دارند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر با سوزاندن بقایای گیاهی دامنه تاثیر حرارت سطحی تا عمق۲.۵ تا ۵ سانتی متری ادامه می‌یابد که شامل بیشتر تبادلات گازی ، عناصر آلی و میکروارگانیسم ها در این محدوده هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رضا سیار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گندم ها مربوط به سیلوی جنداب واقع در جاده قم - اراک هستند و از آنجا که در ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اعلام خطر آلودگی مزارع گندم کشور به زنگ زرد گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال کشور خطر آلودگی مزارع به بیماری وجود دارد...
No Thoughts on گندمکاران از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی خودداری کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>