سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کنترل آفلاتوکسین و آفات پسته با فناوری پلاسما و پرتودهی
20 مهر 1401 , ساعت 10:15

کنترل آفلاتوکسین و آفات پسته با فناوری پلاسما و پرتودهی

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در نشست دیروز (سه‌شنبه ۱۹ مهرماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: فناوری هسته‌ای دامنه کاربردی وسیعی دارد و ده‌ها سال است که دنیا از این ظرفیت و فناوری بهره‌مند است. متاسفانه در کشور به دلایل گوناگونی در خیلی از سرفصل‌ها آنگونه که شایسته بوده است استفاده نکرده‌ایم.

اسلامی با اشاره به اینکه در سازمان انرژی اتمی و در مقطع زمانی فعلی تلاش کرده‌ایم به سرفصل‌‎های مغفول مانده یا کمتر کار شده شتاب دهیم، ادامه داد: نتیجه تحقیقات را به سمت صنعتی شدن و عملیاتی کردن هدایت کرده‌ایم و در حوزه‌های کشاورزی، آب، خاک و محیط زیست و مباحث مربوط به پسماند اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی اولویت فوری ما فعالیت در زمینه مقابله با آفت باغات مرکبات که تحت عنوان مگس مدیترانه شهرت دارد بوده است، عنوان کرد: اگر آفت مگس مدیترانه‌ای گسترش پیدا کند و تهاجمی شود تمامی باغات و محصولات آن را از بین می‌برد. توانسته‌ایم در چند پایلوت که بزرگترین آن ۴۰ هکتار بود اقدامات خود را اجرا کنیم که بیش از ۹۷ درصد نتیجه گرفته‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آماده‌ایم با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و باغداران اقدامات انجام شده را در کل مناطق دارای ظرفیت و پتانسیل تولید گسترش دهیم، گفت: در زمینه باغات پسته نیز دو گام موازی برداشته‌ایم و پایلوت خود را اجرا کرده‌ایم که درحال صنعتی شدن می‌باشد و مراحل ساخت دستگاه‌های مورد نیاز نیز درحال انجام است.

اسلامی با اشاره به اینکه وجود سم آفلاتوکسین متاسفانه موجب برگشت محموله‌های صادراتی پسته می‌شود، ادامه داد: اگر در محموله پسته و در کنترل ورودی مرز کشور‌هایی که نظام پیشرفته‌تری دارند یک عدد پسته آلوده پیدا شود کل محموله برگشت زده می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد، تصریح کرد: با تکنولوژی پلاسما و استفاده از آب فعال توانسته‌ایم با آفت پسیل در مزرعه‌ای در بوئین زهرا مقابله کرده و نتایج عملیاتی کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با آفت پسیل امروز در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد تا با مشارکت بخش خصوصی به صورت گسترده‌تر در باغات پسته آن را پیگیری کنیم، گفت: با هماهنگی که با استانداری کرمان و اتحادیه مربوطه داشته‌ایم این موضوع در دستور کار قرار گرفته شده است.

اسلامی با بیان اینکه مقابله با کرم گلوگاه انار یکی از مسائلی است که نتایج تحقیقاتی و عملیاتی ما در پایلوت‌ها نتایج خوبی داشته و آمادگی گسترش آن را داریم، تصریح کرد: موضوع کامل‌تر پرتو دهی محصولات باغی و کشاورزی است، به دلیل اینکه از ظرفیت پرتو دهی استفاده نمی‌شود از آفت پذیری بالا و ماندگاری پایین برخوردار هستند. پرتو دهی یک اقدام علمی است که به نوع بذر و رقم نیز ارتباط دارد و برای هر محصولی در هر اقلیم باید طراحی کنیم به همین دلیل یک پیوست علمی، تحقیقاتی و صنعتی را با یکدیگر ترکیب کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مطالعات را در سطح کشور انجام و قطب‌های کشاورزی را شناسایی کرده‌ایم، گفت: سازمان انرژی با تمام اعتقاد و ظرفیت خود برای استفاده حداکثری از ظرفیت فناوری هسته‌ای آمادگی دارد و اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و در گام‌های تکمیلی به هر میزان که تقاضا، حمایت و پشتیبانی فراهم باشد اقدامات خود را گسترش می‌دهیم.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: بررسی‌ها و نتایج پایش و رصد اقلیمی نشان می‌دهد که هم اکنون بهترین زمان برای مبارزه با آفات است. مرتضی فتاحی ...
رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به رفسجان گفت: با فناوری پلاسما تراپی، محصول پسته سم‌زدایی و آفت‌ها را کنترل می‌کند تا محصولی مرغوب و عاری از سم وارد بازار‌های جهانی شود...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب از باغداران خواست تا از انجام سمپاشی‌های بی رویه در باغ‌های پسته خودداری کنند. رودسرابی گفت: پسیل پسته حشره‌ای است که با توجه به شرایط ...
یک متخصص آفات کشاورزی برای کنترل آفت پروانه چوبخوار در باغات پسته توصیه‌هایی کرد. هادی زهدی عضو هیات علمی بخش گياه‌پزشكي مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ...
No Thoughts on کنترل آفلاتوکسین و آفات پسته با فناوری پلاسما و پرتودهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>