سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, دسته‌بندی نشده  »   گلخانه داران تا آخر آبان در سامانه سماك، ثبت نام كنند
20 مهر 1401 , ساعت 13:51

گلخانه داران تا آخر آبان در سامانه سماک، ثبت نام کنند

تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای و زراعی برای ثبت نام در سامانه و دریافت کد سلامت تا ۳۰ آبان ماه و تولید کنندگان محصولات باغی تا پایان سال زراعی (شهریور ۱۴۰۲) فرصت دارند.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۱ محصول گلخانه‌ای، باغی و زراعی در سامانه سماک بارگذاری شده است و تولیدکنندگان برای صادرات محصول خود ملزم به ثبت نام در این سامانه و دریافت کد سلامت محصولات هستند.

ایرج ملکی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر عنوان کرد: تاکنون از میان محصولات گلخانه‌ای بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، کرفس و فلفل دلمه‌، از محصولات باغی کیوی، سیب،خرما و مرکبات و از محصولات زراعی برنج ثبت سامانه سماک شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ثبت نام و دریافت کد کیو آر ( QR) نمی‌توانند اقدام به صادرات کنند.

وی تاکید کرد: تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای و زراعی برای ثبت نام در سامانه و دریافت کد سلامت تا ۳۰ آبان ماه و تولید کنندگان محصولات باغی تا پایان سال زراعی (شهریور ۱۴۰۲) فرصت دارند.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ نفر در سامانه سماک ثبت نام کرده‌اند که ثبت نام کنندگان از میان باغداران بیشتر مربوط به استان‌های شمالی بویژه تولید کنندگان کیوی و از میان گلخانه‌داران از سراسر کشور هستند.

ملکی افزود: در زمان حاضر اطلاعات مربوط به دریافت کد سلامت این محصولات تا مرحله کاشت، داشت و برداشت ثبت شده و در مرحله دوم ثبت شاخصه‌های مربوط به سورت و بسته‌بندی نیز در سامانه ثبت می‌شود.

وی اعلام کرد: این اطلاعات برای محصولات باغی تا ۲ هفته آینده ثبت می‌شود، اما چون برای محصولات گلخانه‌ای فرصت داریم و با حوصله بیشری ثبت اطلاعات سورت و بسته‌بندی را در دستور کار داریم.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اذعان کرد: برای شناسنامه دار کردن بخش‌های پس از تولید تا صادرات اکنون مشکلاتی وجود دارد و کشور هند، اتحادیه اروپا و روسیه این اطلاعات را خواسته‌اند و ثبت این بخش نیز آغاز و اطلاعات اولیه ارائه شده است تا در آینده همه مراحل کاشت تا صادرات محصولات کشاورزی دارای شناسنامه و کد سلامت باشند.

ملکی یادآور شد: دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از کشور روسیه نداشتن شناسنامه و هویت مشخص بود و دلیل راه اندازی سامانه سماک نیز شناسنامه‌دار کردن و ارائه کد سلامت برای محصولات کشاورزی است که با ثبت نام کشاورز و بررسی‌های فنی از محصول او انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با اسکن کردن این کد همه اطلاعات محصول از زمان کاشت تا برداشت در سامانه نشان داده می‌شود و این بررسی اکنون به بخش قرنطینه محصولات کشاورزی در همه دنیا افزده شده و در راستای جلب نظر مشتری خارجی برای رونق صادرات لازم است این اقدام انجام شود و ناچار به فراهم کردن این امکان هستیم.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سلامت هموطنان در ارتباط با مصرف محصولات کشاورزی اهمیت بسیاری دارد، تاکید کرد: باید همین دقت که برای هویت و سلامت محصولات صادراتی صورت می‌گیرد برای محصولات عرضه شده در داخل هم داشته باشیم.

ملکی بیان کرد: در این راستا در مرحله نخست برای محصولات دارای کد سلامت کیو آر تبلیغات گسترده انجام و به عنوان محصولات سالم به مردم معرفی می‌شود.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on گلخانه داران تا آخر آبان در سامانه سماک، ثبت نام کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>