سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قم  »   کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی در باغ‌های انار قم + فیلم
1 آبان 1401 , ساعت 11:03

کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی در باغ‌های انار قم + فیلم

در فصل برداشت محصول در باغ‌های انار استان قم دو آفت کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی خستگی را بر تن باغداران قمی باقی گذاشته است.

در فصل برداشت محصول در باغ‌های انار استان قم دو آفت و عارضه کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی خستگی را بر تن باغداران قمی باقی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تعداد قابل توجهی از باغ‌های انار در سطح استان امسال هم با معضل کرم گلوگاه مواجه هستند و این آفت به جان درختان انار افتاده است به طوری که تعداد زیادی از میوه‌های انار به علت پوسیدگی و خراب شدن از درختان به پایین افتاده اند و وقتی پوسته این انار‌ها را باز می‌کنیم به جای یاقوت‌های سرخ با دانه‌های سیاه مواجه می‌شویم.

به گفته برخی باغداران بخش سلفچگان، کرم گلوگاه در سال‌های اخیر به حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصول انار آن‌ها خسارت وارد کرده است و اگر اقدامی جدی برای رفع این مشکل انجام نشود، ممکن است در سال‌های آینده بسیاری از باغ‌های انار از بین برود که علاوه بر ضرر و زیان‌های اقتصادی و معیشتی، مسائل زیست محیطی را هم به همراه دارد.

چالش دیگر و در واقعی یکی دیگر از مشکلات باغداران آفتاب سوختگی و سفید شدن دانه‌های انار است که به گفته باغداران این مشکل هم امسال حدود ۴۰ درصد به محصولات انار خسارت وارد کرده، کشاورزان می‌توانند با نصب سایه‌بان انار‌های خوبی را برداشت کنند، جهاد کشاورزی برای تهیه شید تسهیلاتی را ارائه می‌کند، ولی تقاضا برای آن کم است.

ارباب رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش سلفچگان قم می‌گوید: علت تقاضای کم باغداران، ضمانت‌هایی است که بانک از باغداران می‌خواهد و همین امر موجب شده تا باغداران نتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

.

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از ...
No Thoughts on کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی در باغ‌های انار قم + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>