پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   نخیلات استان بوشهر در معرض تهدید آفت زنجره خرما
27 اسفند 1401 , ساعت 17:23

نخیلات استان بوشهر در معرض تهدید آفت زنجره خرما

این آفت سالانه ۲ فصل فعالیت شامل نسل بهاره در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و نسل تابستانه در شهریور و مهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم خسارت ایجاد می‌کند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی برای شروع فعالیت نسل بهاره آفت زنجرک خرما در باغات خرمای استان بویژه کانون‌های آلوده سال‌های گذشته فراهم است.

کبری توکلی روز شنبه اظهار کرد: کارشناسان مراکز خدمات و پهنه، ردیابی و پایش باغات خرمای استان را با جدیت مدنظر قرار داده و در صورت مشاهده هر گونه فعالیت آفت،ضمن اطلاع رسانی به باغداران وانعکاس موضوع به این مدیریت، نسبت به توصیه کانون کوبی با آفت کش‌های مناسب و توصیه شده اقدام کنند.

وی افزود: زنجرک خرما از دیرباز یکی از آفت‌های مهم نخیلات در برخی از مناطق استان بوشهر بوده که در بعضی سال‌ها حالت طغیانی پیدا می‌کند و به طور معمول آلودگی شدید در باغ‌های نزدیک به رودخانه و باغ‌های متراکم و فشرده که جریان هوا در آنها کمتر است یا بغ‌هایی با کشت مخلوط و نزدیک کوه ایجاد می‌شود.

توکلی گفت: این آفت سالانه ۲ فصل فعالیت شامل نسل بهاره در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و نسل تابستانه در شهریور و مهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم خسارت ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: خسارت مستفیم آفت شامل مکیدن شیره گیاهی، زردی و خشکیدگی برگ‌ها و ضعف درخت است.

وی گفت: ترشح عسلک، فعالیت قارچ‌های ساپروفیت و کاهش بازارپسندی محصول،کوچک و چروکیده شن و ریزش میوه، دشوار شدن عملیات باغبانی مانند گرده افشانی هرس و آرایش خوشه‌ها به دلیل خاصیت چسبناکی از جمله خسارت غیرمستقیم زنجرک است.

توکلی به باغداران بوشهری مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما را توصیه کرد و برضرورت رعایت فاصله کشت، بهداشت باغ از جمله کنترل علف‌های هرز و حذف تنه جوش و پاجوش‌های پیرامون درخت، مدیریت آبیاری بخصوص در باغ‌های که با چاه یا چشمه آبیاری می شوند، تغذیه مناسب به خصوص تغدیه با کود پتاس نصب کارت و یا نوار زردرنگ برای بررسی جمعیت و سمپاشی با سمومی شامل استامی پراید، مالاتیون و ایمیداکلوپراید تاکید کرد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on نخیلات استان بوشهر در معرض تهدید آفت زنجره خرما

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>