تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی با اجرای طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در مزارع ساری + عکس
تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی با اجرای طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در مزارع ساری + عکس

طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در ۱۰ هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به پرورش اردک همزمان با کشت برنج در شالیزار این شهرستان، گفت: یک کشاورز پیشرو در طرح تولید برنج سالم به […]

طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در ۱۰ هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری با اشاره به پرورش اردک همزمان با کشت برنج در شالیزار این شهرستان، گفت: یک کشاورز پیشرو در طرح تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) اقدام به کشت توام شالی و پرورش اردک در شالیزار خود کرد.

سید اسماعیل علوی افزود: این شهرستان دارای ۲۵ هزار ۳۲۲ هکتار اراضی شالیزاری است، که سهمیه ابلاغی ۲۰ هکتار برای اجرای این طرح است.

او گفت: پرورش اردک در شالیزار در ۱۰ هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری انجام شد.

وی با بیان اینکه شنای اردک در آب مزرعه باعث عمل تهویه در خاک و در نتیجه رشد بهتر ریشه‌ها، افزایش پنجه‌دهی گیاه، تعلیف علف‌های هرز داخل مزرعه است، تصریح کرد: عدم مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز مزرعه و تولید محصول سالم از مزایای پرورش توام پرورش اردک و کشت برنج است.

علوی افزود: اردک‌ها از حشرات موجود در مزرعه نیز تغذیه می‌کنند و در کاهش جمعیت آفاتی مانند کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج موثر هستند. فضولات اردک در شالیزار به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند و نیاز به کود‌های شیمیایی کاهش می‌یابد.

او اضافه کرد: پرورش اردک در مزارع برنج هزینه‌های تولید از جمله سم‌پاشی علیه آفات و بیماری‌های برنج را کاهش می‌دهد و باعث افزایش عملکرد برنج در واحد سطح می‌شود.

وی گفت: تمام روش‌های توصیه شده در دستورالعمل مدیریت تلفیقی محصول برنج برای تولید برنج سالم موثر هستند و هر یک از آن‌ها در جایگاه خود نقش قابل توجهی دارند.

پرورش اردک در 10 هزار مترمربع از شالیزار ساری

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران